söndag 6 november 2011

Kalvstek med rödvinssås

Vi jobbar denna helg men jag slutade i tid igår så jag överaskade Camilla med en god middag på kvällen när hon kom hem. Kalvköttet vart underbart gott! rekomenderar. Till det åt vi en rättikagratäng som jag gjorde i varsin portionsform (formarna är köpta på ica maxi) och rödvinssås. Efter maten vart det en lugn hemmakväll framför TVn med ett glas vin och tända ljus.

Rättikagratäng gjord i portionsform, 2 port:


  • 200 g rättika

  • 2 st gula lökar

  • 1 st vitlöksklyftor

  • 3 dl vispgrädde

  • 1 dl philadelphiaost

  • 1 dl riven parmesan

  • 1 krm dragon

  • salt och peppar

Börja med att skiva rättika och lök i tunna skivor. Koka sedan rättika, lök, pressad vitlök och dragon i en kastrull med grädde och philadelphia i ca 20 min tills rättikan har mjuknat. Salta och peppra efter smak. Häll över Blandningen i portionsformarna och toppa med ett parmesantäcke. Gratinera sedan i ugnen i ca 15 min på 200 grader tills den fått fin färg. Låt sedan vila på diskbänken en stund innan servering! Kannongott.



Mör kalvstek i ugn:



  • 1 st kalvstek i valfri storlek

  • 1 st vitlöksklyfta

  • smör

  • olivolja

  • salt och peppar

Börja med att fräsa hela steken runt om i stekpanna med smör, olivolja och pressad vitlöksklyfta. Salta och peppra steken. När den fått fin färg så placera den i en ugnssäker form och in med en termometer mitt i köttet. Kör den sedan i ugnen på 150 grader tills innertempraturen landar på 50-55 grader. Tar ca 1-1,5 timme. Låt sedan köttet vila 15 min innan du skär upp det i tjocka skivor.



Rödvinssås:



  • Steksky från steken

  • 2 dl tort rödvin

  • 2 dl grädde

  • 1 tsk oxfond

  • 1 tsk kalvfond

  • salt och peppar

  • ev. ett stänk agave sirap

Gör såsen direkt i stekpannan där du sparat stekskyn från steken. Häll ner rödvin och grädden, koka upp tillsammans med fonden, sirapen och låt den koka ner tills hälften reducerat bort. Smaka av med salt och peppar. Klart!

1 kommentar:

  1. Ojojojoj vad gott detta blev. Vi tog oxfilé till men tar kalven nästa gång. Detta ska garanterat göras om, rättikagratängen tyckte vi var en riktig höjdare, Tack.//Gith Ewertzh

    SvaraRadera