måndag 23 maj 2016

Kycklingköttbullar med gorgonzolasås


Hejsan svejsan på er! Jag tänkte flika in med ett smaskigt recept på kycklingköttbullar och gorgonzolasås mitt i grillsäsongen. Till detta serverade jag bönpasta för den liberale men för den strikte rekommenderar jag zucchinipasta.

Det är första gången vi provar att göra kycklingkötbullar, tror jag iaf och dem blev fantastiskt goda! Helt klart över förväntan. Kombinationen kycklingköttbullar och gorgonzolasås sedan blev precis lika himmelskt som jag hade förutspått. En fullträff med andra ord och en rätt som jag starkt kan rekommendera. Vad du sedan har som tillbehör väljer du själv men gärna något pastaliknande skulle jag rekommendera.

Gorgonzolasås:
  • 150 g gorgonzolaost
  • ½ gul lök
  • 2 dl vitt vin
  • 1 msk kycklingfond konc.
  • 100 g philadelphiaost
  • 4 dl vispgrädde
  • ½ tsk svartpeppar
  • smör
Börja med att hacka löken och bryn denna i smör. Slå sedan på fonden och vinet, låt nu stå och puttra tills vinet redicerat till minst hälften. Smula ner gorgonzolaosten och klicka i philadelphiaosten, slå även på grädden. Låt nu stå och puttra ca 20 min på låg värme. Smaka av med peppar och eventuellt mer av någon ingrediens för att balansera, servera! 
Kycklingköttbullar 6 port:
  • 1 kg kycklingfärs
  • 1 ägg
  • 1 msk fiberhusk
  • ½ dl pofiber
  • 2 msk finhackad persilja
  • ½ msk torkad timjan
  • 2 tsk salt
  • ½ tsk vitpeppar
  • ½ tsk svarpeppar
  • smör
Blanda en färs av alla ingredienserna och låt den stå och svälla i 30 min. Forma sedan små runda köttbullar och bryn dem i panna med smör så att dem får fin yta. Lägg sedan köttbullarna på en plåt och stek klart dessa i ugnen på 180 grader i ca 20 min eller tills innertempen överstiger 70 grader. 
Vad händer annars just nu då? Jo jag håller mig sysselsatt men har inte skrivit så mycket på denna bloggen på ett tag, däremot lite mer på Jimpsgrill. Tänk om man kunde förlänga dygnet med ett par timmar som man brukar säga, känns som dygnen blir kortare ju äldre man blir. Apropå lchf så håller såklart fortfarande i min lchf-kost som också genomsyrar min grillning. Jag räknar mig dock som liberal lchfare som många av er kanske redan känner till och iom det så äter jag ibland strikt och ibland en del saker som ligger över gränsvärdena för lchf, men då alltid med nogrannt valda produkter som tex idag då jag åt bönpasta, något min kropp slukar i sig utan problem efter 2 mil på rullskidor. Jag anpassar med andra ord maten efter träning men är alltid selektiv och väljer alltid bort socker och gluten.

Det fick bli ett kort inlägg idag men finns det intresse för min just nu liberala lchf så kan jag beskriva mina tankar lite mer utförligt vid ett senare tillfälle. Men min grundtanke är att det funkar just nu för mig men kanske inte för alltid och kanske inte för alla. Det är i synk med min träning som gradvis har ökat dem senaste åren. Men som sagt så kan det bli ett eget inlägg så småningom, ha det fint på er! /Jimps

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tänkte jag skulle tipsa dig om denna tävling...

    http://www.lchfarkivet.se/vinn-en-goodiebag-med-lchf-produkter/

    Mvh
    Lari

    SvaraRadera