fredag 29 april 2016

Afghansk kycklinggryta


God dag på er! Man hade lite hopp om livet för ett par veckor sedan men nu har det varit pissväder här hemma alldeles för länge för att man ska få energi och vårkänslor. Man får vara kreativ i köket istället och få lite positiv energi den vägen. Jag håller också i träningen vilket är ett måste för att klara vårat Svenska klimat och kompensera d-vitaminbristen med endorfiner. Just nu tränar jag varierat men med fokus på löpning för att bli lite snabbare. I sommar sedan ska fokuset mer övergå till distanslöpning och rullskidor. I höst sedan väntar Lidingöloppet som blir finalen på löpträningen! Det ska bli skoj men det är nog ett tuffare lopp än vad man kan föreställa sig, så det kommer bli en riktig prövning.

Till den Afghanska kycklinggrytan då. Det som kännetecknar många afghanska rätter är kryddningen där dem ofta har med smaker som koriander, ingefära, kummin, kardemumma osv... Jag använde mig av en färdig kryddblandning i denna rätt. En kryddblandning från "kockens" som heter "Kofta masala, kryddor från Rosengård". För att sedan få min identitet på rätten så blandar jag även i några kära smaksättare som jag ofta använder, som fisksås och thailänsk ostronsås bla. Det gäller att leka med smakerna och försöka sätta samman något som smakar gott och exprimentera litegrann när man använder smaker man inte riktigt är van vid och försöka lära känna dessa.


Afghansk kycklinggryta 6 - 8 port:
  • 1 kg kycklingfilé
  • 1 purjolök
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk paprikapulver
  • 1/2 tsk vitpeppar
  • 1 tsk salt
  • 2 msk kofta masala kryddblandning 
  • 1 tsk röd chilipasta
  • 1 dl vitt vin
  • 2 dl vatten
  • 1 msk fisksås
  • 1 msk thailänsk ostronsås
  • 1 msk soja
  • 1/2 - 1 grönsaksbuljongtärning
  • 100 g philadelphiaost
  • 2 - 3 dl creme fraiche
  • Rapsolja
Jag börjar med att skiva upp kycklingfiléerna i grova bitar och smeka in dem med salt, peppar, paprikapulver och kofta masala kryddorna. Skiva sedan upp purjon och hacka lök, samt vitlök. Tag fram en stor gryta och bryn purjo, lök, vitlök och kycklingen i rapsolja tills löken mjuknat och kycklingen fått lite yta. Slå sedan på chilipasta, vin, vatten och halva grönsaksbuljongtärningen. Låt nu stå och puttra tills vätskan reducerat en aning, ca 10 min. Slå nu på fisksås, ostronsås, soja och philadelphiaost. Låt grytan fortsatt stå och puttra medans du rör ner creme fraiche, lite i taget och smaka hela tiden av för att hitta balansen. 
Grönsakswok 6 - 8 port: 
  • 800 - 1000 g wokgrönsaker
  • Rapsolja
  • 1 msk fisksås
  • 2 msk thailändsk ostronsås
  • 2 msk soja
  • ½ - 1 dl vatten
Börja med att fräsa valfria grönsaker eller en wokmix i panna med rapsolja. När dem fått lite yta och släppt den mesta vätskan så slår du på fisksås, ostronsås, soja och vatten. Låt nu fräsa 3 - 4 min och sedan är det bara att servera.
Hemligheten med en god thailänsk wok är den underbara ostronsåsen och fisksåsen, den måste man alltid ha hemma i kylen! Den är så god till så mycket och finns att köpa i alla större butiker. Vill ni läsa mer om thaiwok så kan du göra det under denna länken http://jimpslchf.blogspot.se/2015/04/thailansk-wok.html där jag tidigare skrivit om när jag och Camilla gick en matlagningskurs i Thailand.
Ha nu en bra dag allesammans! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar