måndag 17 oktober 2011

Kotlettrad

Camilla jobbade in på kvällen idag. När hon kom hem fick hon maten serverad, en mysig söndagsmiddag! Jag gjorde en helstekt benfri kotlett som legat i marinad i 2 dagar! Till de åt vi sparris, lök, beanaise sås och sky.

Jag berättade tidigare att jag skulle ladda på ordentligt med mat idag pga att jag skulle spela match ikväll. Jag har ätit mycket större portioner än vad jag brukar hela dagen pga att jag brukar kunna känna ibland när jag tränar att orken försvinner efter ett tag. Det fungerade verkligen idag! Hade hur mycket ork och energi som helst! Ska försöka hålla i det här nu med att anpassa kosten efter aktiviteter och se om det fungerar på sikt.

Kotlettrad, helstekt i ugn:


  • en hel bit marinerad fläskkotlett med eller utan ben 1-2 kg.

  • 8 st gula lökar

  • 2 dl vatten

  • 2 dl vin

  • Salt & peppar

Stek köttbiten i smör tills den fått fin färg. Lägg sedan köttet i en ugnsform med höga kanter. Häll vattnet och vinet i stekpannan och låt det koka upp med stekresterna. Hacka lökarna grovt och placera runt köttet, stoppa samtidigt i en kötttermometer i mitten på köttbiten. Häll över den uppkokta väktskan och skuss in i ugnen på 150 grader i ungefär en timme. Köttet skall ha en innertemp på 68 grader. Låt sedan köttet vila på diskbänken en kvart innan servering.


/Jimmy



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar