fredag 8 juni 2012

EM fotboll och fingrillat!


Å vilken härlig dag det har vart idag! och allt hänger på vädret har jag konstaterat. Är det bra väder blir man automatiskt på bra humör. Dagen började med att klockan ringde 05.00, då klev jag och Vincent upp. Han satt sig i soffan och tittade på "bilar" och jag åkte till jobbet och lastade jord på jobbet med motviktstrucken. Det var en ren njutning att sätta sig i trucken i morse, riktigt fin sommarmorgon med sval luft och solsken. Jag slutade kl 14.00 och handlade hem lite mat till kvällen. Jag frågade Camilla vad vi skulle äta till kvällen och gav förslag att vi skulle grilla fläskfile som vi har hemma men hörde direkt att det inte var vad hon ville höra. Hon sa bara att hon ville äta något riktigt gott och jag fattar vad hon menar, hon vill antagligen ha en god nötköttsbit... När jag står och byter om på jobbet passar jag på att fråga en kollega som jobbar i charken på jobbet om han har något grilltips till kvällen och det hade han såklart. "Prova us-beef" sade han, så det fick bli en sådan. Det är alltså ett märke från ICAs finaste grillbitar. Jag köpte en högrev/entrecote bit och den var så sjukt god! rekommenderar verkligen, riktigt mör och fin med mycket insprängt fett i. Prisvärt kvalitetkött för 129:-/kg.

Jag saltade och pepprade köttet en stund innan jag grillade det. Sedan grillade jag det på hög tempratur på grillen ca 2-3 min på varje sida och den vart riktigt fin med grillyta och rosa i mitten. Innan jag grillade på köttet gjorde jag iordning en grönpepparsås som vi gjort tidigare, klicka här för recept på såsen. Underbar sås som fick stå på spisen och redusera medans jag grillade. Som tillbehör grillade jag sparris och grovt skivad zucchini. En underbar helgmiddag och vi njöt av varje tugga!

Idag börjar ju också fotbolls em! som jag har längtat. Camilla är kanske inte lika exalterad som jag men jag tror nog att hon står ut...eller ja hon har ju inget val för nu blir det mycket fotboll för några veckor framöver. Nu skall jag kika vidare på Ryssland- Tjeckien matchen så ha en bra fredagskväll!

3 kommentarer:

  1. Hej! Ni har en kanon blogg! Men jag måste bara fråga... Ni har barn och jag undrar om dom äter samma mat som er eller om ni gör någon annan till dom. Själv har jag tre (14,11 o 4) och dom är inte så pigga på att äta massor av grönsaker....;) Sandra

    SvaraRadera
  2. Inte mina heller och dom är 15 och 17 dom tycker inte om min mat nuförtiden.
    Annars är det mycke gott, men mycke av er mat är dyr mat, ni har inga tips till en fattig ensamstående mamma.

    SvaraRadera
  3. Hej på er! Kul att ni gillar bloggen! :)Angående barnen och grönsaker. Vi började med LCHF för ett år sedan och då skulle barnen fylla 3 och 4, tror att det är lättare att påverka mindre barn. De äter nog mer grönsaker än de flesta, men de tycker inte alla grönsaker och då kokar vi pasta istället. Kan tänka mig att det är svårare att få en tonåring att helt plötsligt äta massa grönsaker om de inte har gjort det innan. Fast det brukar ju vara lättare när det är grädde och ost inblandat, som blomkålsmos, broccoligratäng med grädde och en god ost till exempel.
    Angående billig mat så finns det massa alternativ, vitkål är ju jättebilligt, går att smörsteka som tillbehör, eller gräddstuvad eller som coleslaw. Sen kan man ju göra köttfärsgratänger, använd gärna frysta grönsaker i som är billigare. Det som är bra med gratänger är ju att det blir mycket och går att spara till matlåda eller dagen efter. Korv i alla former, ugnstekt falukorv med blomkålsmos, funkar också med fryst blomkål. Och ägg, äter ju själv kanelomelett nästan varje dag till lunch, billigt och perfekt om man vill gå ner i vikt. Om vill äta kött så frukar det ju gå att få tag i billiga kotletter och karréskivor, både gott och grilla eller göra i ugnen. Kycklinggrytor är inte heller dumt. Vi har faktiskt pratat om att vi ska köra en "billiga veckan" här på bloggen för att visa att det går att leva billigt som LCHF:are. Hoppas att du fick lite tips! Ha en trevlig helg! / Camilla

    SvaraRadera