onsdag 27 februari 2013

Torskrygg & smörsås


God kväll på er! Här hos oss fortsätter sjukstugan, barnen är riktigt krassliga. Vincent har ju nästan aldrig varit sjuk innan, men den här gången klarade han sig inte. Det är hög feber, en hemsk hosta, ont magen och ont i hela kroppen. Det är verkligen jobbigt att se dem vara så krassliga, önskade verkligen att man kunde ta bort allt det onda. Börjar själv känna av halsen, får se hur det utvecklas, har klarat mig bra hela vintern.
Till kvällsmat idag blev det något väldigt gott, torskrygg, broccoli och smörsås. Torskrygg är galet gott, en riktigt fin fiskbit. Jag som inte tyckte om fisk förut, herregud vad jag har missat mycket gott. Smörsås såg jag att Leif Mannerström gjorde på tv-programmet Sveriges Mästerkock förra veckan och tyckte det lät spännande, smör och sås, vad kan gå fel!? Inget såklart, en jättegod sås som kan varieras väldigt mycket. Det går att smaksätta med persilja, citron, pepparrot och jag såg till och med att Leif hade gjort en vanliljsmörsås till hummer, spännande! Jag smaksatte såsen med persilja.

Smörsås
  • 2 schalottenlökar
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk persilja (färsk eller fryst)
  • 2 dl vitt vin
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • 150 gram smör
Hacka schalottenlök, vitlök och persilja. Fräs i en kastrull, häll i vitt vin och vinäger. Låt reducera ner till 1 dl. Ta fram en till kastrull och sila bort löken och persiljan. Värm det reducerade vinet på låg/medelvärme (får inte börja koka), klicka i smöret och vipsa kraftigt tills allt smör har smält.

Fisken är busenkel att göra, ta bara torskryggen och lägg i en ugnsform, salta och peppra och klicka på en smörklick på varje fiskbit. Sätt in i ugnen på 125 grader till temperaturen kommit upp i 52 grader, då tar du ut fisken och låter den vila några minuter, då stiger tempen med några grader.
Vi toppade fisken med hackad persilja och knaperstekt bacon.


Nu ska vi ta och kolla på veckans Sveriges mästerkock, kanske får vi inspiration till nån ny maträtt.
Ha en trevlig kväll! / Camilla

3 kommentarer:

  1. mmmm så gott!!
    Torskrygg är verkligen ljuvigt
    Krya på er <3

    SvaraRadera
  2. Usch så jobbigt...stackars barn...inte roligt att vara sjuk... men det är ju nån slags influensa som härjar överallt... åkte också på den...riktigt krasslig är jag också... :(
    Torsken låter otroligt smarrig! Gott, gott!
    Hoppas barn kryar på sig snart!
    Kramar till er alla!
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Underbart gott blev de,tack för att du delade med dig, till och med min "såsrädde" son tyckte såsen gick att äta :-D

    SvaraRadera