söndag 13 april 2014

Busenkel bearnaisesås



Hej på er! Nu är grillsäsongen i full gång här hemma och ett av tillbehören som nästan alltid finns på bordet är ju såklart bearnaisesåsen. Ibland brukar vi göra egen hemma, men för det mesta har vi varit lite lata och köpt färdig. För nån helg sen sa Jimmy att nu får det vara nog med köpebea, man tröttnar ju på smaken, så vi började att göra egen. Det är ju supergott, men lite krångligt att göra, så jag började fundera om det fanns något lättare sätt. Gjorde creme fraichebaserade varianter, men tyckte inte att jag fick till smaken. Sen bara slog det mig att jag skulle testa en majonäsbaserad variant och där satt den! Jättegod och perfekt konsistens. Bli inte rädd om ni inte tycker om majonäs, för den här såsen smakar inte majonäs alls. Och det bästa av allt är att den är busenkel att göra, klar på 30 sekunder. Smaka er gärna fram med vitvinsvinäger, dragon och persilja, men så här gör jag den:

Busenkel bearnaisesås 2-3port

  • 3 äggulor
  • 3 dl rapsolja
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • 2 msk dragon
  • 1-2msk persilja
  • salt
  • vitpeppar
Ha äggulorna i måttcylindern eller liknande smal skål med hög kant, ha vinägern, oljan och dragon. Sätt stavmixern i botten och mixa i några sekunder och dra sen mixern sakta uppåt så allt blandar sig. Sen brukar jag ha ur allt i en skål och smaka av med persilja, salt och vitpeppar. KLART!!! Sen kan man smaksätta med vad man vill, som till exempel chili eller vitlök.




 
 
 
Okej ska vi lova varandra av vi hoppar över köpe-bearnaisesåsen i sommar??!! Den här är både godare och mycket bättre än sockrad bea som man köper i affären.
Ha en fin kväll! / Camilla

15 kommentarer:

  1. mmm bea-majo är smidigt och gott!! Ska allt göra en omgång idag!

    SvaraRadera
  2. Åh så gott! Det blir bara hemmagjord framöver.

    SvaraRadera
  3. Det ska jag testa när vi vill ha kall sås till grillköttet. Enkelt och låter väldigt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste du göra! Busenkel och mycket godare än såserna man köper färdiga..

      Radera
    2. Jättegod! Väldigt enkel! Jag smaksatte med lite kalvfond och hade ca 50/50 smör och rapsolja.

      Radera
  4. Provade att göra detta idag och det gick inte så bra, följde instruktionerna förutom att min rapsolja, ägg och vitvinsvinäger står i kylen alla 3, då jag tänkte att de inte skulle bli nått konstigt då allt var samma temperatur, men den blev flytande som mjölk och alla kryddor flyter upp till toppen. Är det så att det skär sig om det är kallt istället för rumstempererat?

    MvH Philip

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har den skurit sig. Det är helt klart en fördel om allt håller samma temp. Sedan är det jätteviktigt att skålen du använder är riktigt ren och att det inte följer med någon äggvita för då är det kört... Ha det fint.

      Radera
  5. Tack för receptet.
    Ärligt talat förstår jag dock inte varför så många är rädda för äggvita. Har hört ofta att såsen skär sig om man har i det. Fast för min del är det tvärtom, jag måste nästan ha hela ägget med för att det inte ska skära sig.

    SvaraRadera
  6. Hej, bra med enkel bea men väl mycket olja.
    Jag tog 1/2 dl olja till varje äggula, då smakar det inte olja om såsen, men tack för tipset Jimps

    SvaraRadera
  7. Hej gör en enklare variant av bea som smakar lika gott som orginalet enligt mej, behöver dock gifta ihop smakerna 2-3 timmar innan servering. Skippar tramset med att koka lök o vinäger och vitpepparkorn ( som för övrigt smakar skit), in med smöret i micron på låg värme så det smälter, ta ut det och låt det svalna. I med äggulorna i en kastrull ihop med vitvinsvinäger och dragon, kör igång ett vattenbad på knappt sjudvärme i med kastrullen och vispa hela tiden, var observant på att det inte blir för varmt, och när det blir lagom tjockt kyler jag kastrullen under rinnande vatten på sidan så det rinner över botten, kan lätt skära sej annars, tillsätt smöret i lagom doser under ett jävla vispande. Smaka av med salt och tillsätt mer dragon och vitvinsvinäger och låt stå och dra några timmar, efter några gångers övning så tar det inte lång tid att göra redigt god bea. Tomas

    SvaraRadera
  8. Säkert ett bra recept men då jag är försiktig med att äta råa ägg så skall jag testa det sista tipset (Tomas) som även det låter bra.

    SvaraRadera
  9. Följde receptet men det blev inte alls bra, helt flytande och ingen sås. Smaken domineras av rapsoljan som inte passar min smak. Jag tror för min del att en del av oljan skall ersättas av smör. Jag testar Tomas tips nästa gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst den skar sig inte men den blev rinnande som vatten trots man följer receptet, samma temperatur på alla ingredienser också.
      Kommer ihåg att jag följde detta för något år sedan och då blev den perfekt men kan inte komma ihåg vad jag gjorde annorlunda då, kanske är detta ett "50/50" chans recept för att lyckas.

      Radera
  10. Jag ska prova att koka ägg först...

    SvaraRadera
  11. Kan man byta ut oljan till flytande smör istället?

    SvaraRadera