onsdag 16 april 2014

Kycklinggryta med sjögräsnudlar

 
 God förmiddag gott folk! Jag jobbar sent idag och passar på att göra lite nytta på bloggen här på förmiddagen. Jag tänkte dela med mig av en rätt som jag gjorde förra veckan innan jag helt glömmer bort den. Jag kom över ett paket sjögräsnudlar när jag var och handlade som innehåller 2 g kolhydrater per 100 g. Dem passade sig riktigt bra i gryta och dem rekommenderar jag starkt! Det är många ingredienser i grytan men låt er inte skrämmas för det, jag plockar lite av vad som finns hemma i kyl och skafferi när jag lagar grytor. Blir ni sugna på denna så plocka bort det ni inte vill använda och lägg till lite av vad ni själva tycker är gott :)
 
Kycklinggryta med sjögräsnudlar 6 - 8 port:
  • 5 st kycklingfileer
  • 1 st purjolök
  • 1 st gul lök
  • 1 st rödlök
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 2 st tomater
  • ½ dl tomatpure
  • rapsolja
  • 2 tsk paprikapulver
  • 2 tsk curry
  • 1 tsk chicken & steak krydda
  • 3 - 4 dl vitt vin
  • 1 msk kycklingfond
  • 1 msk soja
  • ½ msk fisksås
  • 200 g philadelphiaost
  • salt & peppar
  • färska groddar
  • ärtskott
  • snjögräsnudlar
  • sockerärtor
Börja med att hacka lök, rödlök, vitlök, purjo och tomatpure. Fräs dem i en stor gryta med olja i botten tills dem mjuknat. Skiva samtidigt upp kycklingen i stora bitar och fräs den separat i en stekpanna med olja i botten. Krydda kycklingen rejält med paprikapulver, curry, chicken & steak krydda, salt och peppar (det blir mycket kryddor men detta kommer ge smak åt hela grytan sen). När kycklingen är brynt så slår du den i grytan tillsammans med löken. Häll vinet i stekpannan där kyckligen leget och fräs upp och låt puttra ett par minuter för att reducera och slå sedan ner det i grytan, då får du med alla smaker ur stekpannan.

Hetta upp grytan samtidigt som du slår i fond, soja, fisksås, philadelphia och ev. en skvätt vatten. Låt stå och puttra 20 - 40 minuter, ju längre desto bättre. Smaka av med salt, peppar och eventuellt komplettering av övriga ingredienser tills du hittar en god balans. Mot slutet rör du ner nudlar, ärtskott, sockerärtor och groddar. Mängden av dessa avgör du själv. Klart!
 

Den viktigaste ingrediensen i denna gryta tycker jag är det vita vinet. Det är det som ger karaktär och grundsmak till grytan! Jag lagar ofta mat med vin i och det vita vinet passar superfint till den här slags grytor men även till soppor, såser osv. Så mitt tips till er idag är att använd mer vin i maten, den är en smakrik men ändå inte för skarp smaksättare.


Igår var jag på löpträning med jobbet, vi har en hälsogrupp som startat tävling mot en annan butik i regionen som består av fem stycken deltävlingar där bland annat löpning i blodomloppet ingår. Jag tränar regelbundet men här fick man en rad med tips och nya övningar som ska utveckla löpningen! Man känner redan nu att några ovana muskler har fått sig en törn och träningsverken börjar komma smygande, men det är härligt!

Det är just nu vårväder här hemma och helgen spås bli riktigt fin nu i påsktider. Jag uppmanar er att om ni inte redan gjort det plocka fram grillen och varför inte helgrilla en kyckling! Vägrar ni följa mitt råd så varför inte helsteka kalkon inne i ugnen och göra en skysås till det, bland det godare vi har gjort faktiskt och jag radar upp några länkar på grillad kyckling och ugnsstekt kalkon här nedan! Ha en fin dag allesammans!

     

Helgrillad kyckling med helgrillad blomkål
Fylld och helgrillad kyckling
Beer-can chicken på grillen
Kalkon helstekt med skysås
Helgrillad kyckling i ugn

För fler kycklingrecept, klicka in på http://jimpslchf.blogspot.se/p/recept.html.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar