tisdag 18 oktober 2011

Mumsig torsk med bacon och fransk senap

Kvällens mat blev en torsk i ugn med broccoli. Jag tycker att det blev jätte gott. Har aldrig varit någon riktig fiskmänniska men efter vi började med LCHF har jag ätit massor med fisk, det går inte att misslyckas om man har i grädde och ost enligt mig.

Torsk med bacon och fransk senap


  • 400g torsk

  • 1paket bacon

  • 1 gul lök

  • 1 vitlöksklyfta

  • 3-4dl grädde

  • 100g philaphiaost

  • 1 fiskbuljongstärning

  • 2msk fransk senap

  • riven ost

  • salt

  • peppar

Tina fisken, skär bacon i bitar och knaperstek. Gör såsen, börja med att hacka gul lök och vitlök och fräs i smör. Häll grädde, ost, fransk senap och buljongtärning, salta och peppra. Var lite försiktig med saltet för baconet avger en hel del sälta. Låt puttra i några minuter. Skär fisken i bitar och lägg i ugnssäker form, salta och peppra, strö över bacon och häll över såsen, strö över lite riven ost. Sätt ugnen 225grader och gratinera i ca 20min. Om man vill kan man ha broccoli eller blomkål eller vad man vill ha till direkt i formen, men jag tycker att grönsakerna kan bli lite överkokta och det gillar jag inte. Så idag kokade jag broccoli för sig.

3 kommentarer:

  1. Charlotte från Kvarnsve'n19 oktober 2011 kl. 19:57

    Låter hur gott som helst! Är jättesugen på att testa LCHF men är gravid och vill vänta till efter förlossningen så det får bli sporadiskt så länge, ska testa detta!. Idag åt vi Flygande Jakob (ditt recept Cammy) :) kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att höra att du är gravid, stort grattis! Torsk eller ja all fisk blir så himla gott ugnen tycker jag. Kan verkligen rekommendera LCHF, har aldrig mått bättre! Kram

    SvaraRadera
  3. Lät hur gott som helst och idag provar vi att laga till det också :-)

    SvaraRadera