torsdag 15 december 2011

Kotlettgratäng & varm brysselsallad

Till slut blev städningen klar och till och med barnen lyckades att städa deras rum, inte utan tjat, men det blev iallafall gjort. Härlig känsla när hela huset är rent och all tvätt är tvättad och ligger i garderoberna. Vi hann med ett besök hemma hos barnens mormor och morfar. Hemma hos dem läste jag i lite tidningar och i Hemmets Journal hittade jag ett recept på varm brysselsallad, som jag testade nu på kvällen. Riktigt gott och riktigt LCHF-vänligt, gillar skarpt! Till det gjorde jag en kotlettgratäng, jag brukar göra den här med fläskfilé, men imorse hittade jag en hel kotlettbit i frysen så det blev kotletter istället. Jag kan rekommendera att bara koka dina favoritgrönsaker till gratängen eftersom den innehåller rätt mycket sås. Brysselsalladen passar nog till en köttbit utan sås bättre. Nu blev det lite sås på sås, men jag trodde inte att salladen skulle bli som den blev, fast den var fantastiskt god, men den förtjänar att spela huvudrollen i en maträtt.

Kotlettgratäng 4port


  • 800gram fläskkotlett


  • 1 stor burk champinjoner


  • 1 röd paprika


  • 2 dl creme fraiche eller smetana


  • 2 dl vispgrädde


  • 100 g philadelphiaost


  • 0,5 dl chilisås


  • 3 dl riven ost

Om du har en hel bit kotlett så skär den i 0,5cm tunna skivor. Stek kotletterna så dem får en stekyta, fräs svampen också. Strimla paprikan. Lägg kotletter, svamp och paprika i en ugnssäker form. Blanda ihop resten av ingredienserna, förutom den rivna osten, i en bunke. Slå det över kotletterna och toppa med den rivna osten. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20-25min.


Varm brysselsallad 4 port



  • 500 g brysselkål


  • 1 rödlök


  • 1,5 dl vispgrädde


  • 100 g fetaost

Ansa brysselkålen och koka kålen tills dem är mjuka. Dela och skär löken i tunna skivor. Fräs löken i smör tills sen har blivit lite mjuk, ha i brysselkål och fräs i nån minut. Häll på grädden och småputtra några minuter, smula fetaosten över och låt den smälta.



Det blev mycket mat över, vilket passar perfekt eftersom vi ska jobba ihelgen och då är det bra att ha massa matlådor. Kommer nog att bli en rolig helg med mycket att göra och då är det extra viktigt med bra mat, inga sockerdippar tack!


Ha en skön kväll!!! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar