tisdag 27 december 2011

Lax med limesmör och romsås

Här har ni våran middag. Ugnsstekt vitlöks lax toppad med limesmör och räkor. Till det en god romsås och grillade broccolikvistar. Det var jättegott!, rekommenderar verkligen. Idag har jag haft en riktig kanondag med ungarna, så skoj att bara vara med dem en hel dag utan att behöva tänka på annat.

Ugnsstekt vitlökslax 4 port:


  • 4 st laxfileer

  • 2 st vitlöksklyftor

  • olivolja

  • salt och peppar

Börja med att fräsa fileerna i stepanna så dem får lite yta, placera dem sedan i en ugnsform. Pressa 2 st vitlöksklyftor över fileerna och häll över olivolja. In i ugnen i 20 min. Klart!

Romsås 4 port:


  • 1 dl creme fraiche

  • 1 dl gräddfil

  • 1 msk majonäs

  • 1 burk stenbitsrom

  • 2 tsk hackad gräslök

  • 2 tsk hackad dill

  • 1 st liten rödlök

  • ½ pressad citron

  • 2 krm paprikapulver

  • salt och peppar

Hacka rödlöken och blanda sedan ihop alla ingredienserna i en skål, smaka av med paprikapulver, salt och peppar. Vill du ha den som en röra så rör bara ihop ingredienserna, vill du ha den lösare som en sås så mixa den efteråt.

Limesmör 4 port:


  • 100 g smör

  • 1 st lime

Blanda helt enkelt ner saften från en limefrukt i smöret och om du vill kan du också riva ner skalet för extra smak. Passar perfekt till både fisken och grönsakerna.


Jag använde frysta broccolikvistar som jag tog direkt ur frysen och fräste i smör på hög tempratur i en grillpanna i ca 6-7 min till det mesta av vattnet i dem dunstat och dem börjar få lite färg. Salta dem under stekningen, kanongoda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar