lördag 7 januari 2012

Lchf lammstek

Detta är ju våran jobbhelg. Har hittills vart en lugn helg på jobbet med jul och nyår i backspegeln. Jag har också hunnit vart ute på skidpremier i helgen och det gick väl sådär! men det var ju som sagt premier också. Jag ser dock redan fram emot nästa planerade åk på måndag trotts några vurpor senast. Ikväll efter jobbet har vi haft en lugn och skön kväll med god mat och mys i soffan. Gick länge idag och planerade kvällens middag vilket vart en höjdare! lammstek med en underbar sås och sparris vid sidan om. Jag älskar verkligen god mat och lamm är en gammal favorit!

Lammstek 4 port:


  • lammstek 1,2 kg

  • 1 dl olivolja

  • 3 vitlöksklyftor

  • 3 krm rosmarin

  • 1 krm salt

  • 1 krm svart peppar

  • steksnöre

börja med att binda ihop steken, blanda kryddorna och olivoljan i en skål och smek sedan in steken med blandningen. Bryn steken i en panna med smör tills den fått färg och lägg sedan steken i en ugbsform och stoppa i en termometer. Skuttsa in steken i ugnen på 150 grader ca 1- 1,5 timme tills termometern visar 60 grader. Klart!















Tag sedan och linda in steken i folie och låt vila 15 min medans du gör iordning sås och sparrisen.
Sås:


  • 1 st shalottenlök

  • smör

  • steksky från steken

  • 1 msk kalvfond

  • ½ dl rödvin

  • 1 msk whiskey

  • 1 dl grädde

  • salt och peppar

Hacka och fräs shalottenlök i en kastrull. Häll sedan ner stekskyn som du sparat från ugnsformen du stekte lammet i, häll även ner rödvin och whiskey. Låt reducera i 10 min och häll sedan ner grädden och smaka av med salt och peppar.



















Till detta valde vi att enbart äta god sparris. Koka upp färsk sparris i en kastrull med vatten, låt sjuda i 5 min och häll av. Underbart goda!





























En perfekt helgmiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar