tisdag 17 januari 2012

lchf musslor

Jag gjorde underbara musslor med goda tillbehör till det att Camilla kom hem från jobbet idag! Det var så sjukt gott så jag nästan storknade. Bland det bästa jag vet! Funkar alltid med musslor både till vardag och fest. Vi hade en flaska mousserande vin kvar sedan nyår och ett paket blåmusslor i frysen så jag kunde inte hålla mig längre helt enkelt. Gör detta och njut.











Musslor med tillbehör 2 port:



  • 500 g blåmusslor

  • 5 dl mousserande vin

  • 2 dl grädde

  • 3 st schalottenlök

  • 3 st vitlöksklyftor

  • 2 msk hackad persilja

  • olivolja

  • parmesanost

  • salt och peppar

Börja med att hacka och fräsa lök och vitllök i en gryta med olivolja tills dem börjar få fin färg. Ner med musslorna, persiljan, peppar och vinet, låt koka i 5 min. plocka ur musslorna och låt vinet vara kvar i kastrullen och koka vidare. Häll ner grädden och låt reducera till minst hälften. Smaka av på slutet med salt och peppar. Häll upp i en skål och blanda sedan ner dem kokta musslorna, toppa med lite riven parmesan. Klart!


Servera med valfritt tillbehör. Vi valde några goda ostar, oliver och fincrisp. Drick gärna ett glas av vinet som blir kvar i flaskan till musslorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar