måndag 27 februari 2012

Kötfärsgratäng ala Jakob

Slutade vid 15 idag, hämtade barnen och åkte hem till mormor och morfar och hälsade på. Blev bjuden på en semla, LCHF såklart! Gott var det, hade inte räknat med nån semla i år. Kvällsmaten idag blev en köttfärsgratäng med touch av Flygande Jakob. Fick tips här på bloggen sist jag gjorde Flygande Jakob att man kunde göra det med köttfärs istället för kyckling. Körde lite på känn och det blev riktigt gott!

Köttfärsgratäng ala Jakob


  • 600 g köttfärs

  • 1 st paprika (valfri sort)

  • 3 dl vispgrädde

  • 2 dl creme fraiche

  • 0,5 dl chilisås

  • 0,5 msk curry

  • 2 krm paprikapulver

  • salt

  • peppar

  • ev hackade eller hela jordnötter

Skär paprikan i bitar och fräs ihop med köttfärsen, salta och peppra. Vispa ihop grädde, creme fraiche, chilisås, curry, paprikapulver. Sätt ugnen på 225 grader. Ha köttfärsen och paprikan i en ugnssäker form, häll över grädd- och creme fraicheblandningen och ställ in i ugnen. Om du klarar av att äta nötter så ha på hackade eller hela jordnötter efter halva tiden. Servera med nån grönsak, vi åt med broccoli, funkar nog bra med sparris, kokta blomkål, blomkålsris eller bara en vanlig grönsallad.

Har bestämt mig för att anmäla mig till Tjejmilen i år, nästa träningsutmaning! Måste ha något att träna inför. Ska ta och köpa mig ett par nya löparskor i år och sen ska jag börja springa. Tjejmilen är i september så inför den här utmaningen har jag massor tid att träna, härligt, känner mig supertaggad. Ha en bra måndagkväll! / Camilla

4 kommentarer:

  1. Så fort våren kommer till Skåne ska jag också köpa löparskor. Ska unna mig att gå in på löplabbet och be dem "ta hand (fot) om mig". Jag deltog i Tjejmilen i somras och det gav verkligen mersmak. Jag hade ställt in mig på att gå men sprang det mesta...man blir så peppad av alla runt omkring. Heja dig! Du kommer inte att ångra dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har sprungit Tjejmilen, kan tänka mig att man blir väldigt peppad när man är på plats :) Känner mig taggad redan! Ha fin dag!

      Radera
  2. Åh, vad spännande med köttfärs istället för kyckling. Det måste jag testa. Tack för tipset!

    SvaraRadera