söndag 11 mars 2012

LCHF-glass

För några dagar sedan fick jag ett tips från en läsare, hon tipsade om Anna Skippers glassrecept på recept.nu. Jag är ju inte så mycket för bakverk, godis och andra sötsaker, men glass gillar jag. Ingen sommar utan glass. Förra sommaren åt jag bara en enda glass och det var när vi var i Cypern. Sommaren som kommer är räddad, jag har just ätit den godaste glassen. Var så ivrig att prova den så den hade inte fryst helt. Orginalreceptet är helt utan socker och sötningsmedel, men jag hade i lite sukrin (1,5msk), men det går nog säkert bra utan också, men mina jordgubbar var inte så söta alls. Glassen blev himmelsk, min nya favorit LCHF-efterrätt. Går att göra både med och utan glassmaskin. Tack Anna från Skåne för tipset!

LCHF-glass


  • 3st äggulor

  • 3 dl grädde

  • 2 dl turkisk yoghurt

  • 2 dl valfria bär

  • 0,5 tsk vaniljpulver

  • ev sukrin efter smak

Vispa grädde i en bunke och äggulor och vaniljpulver (och sukrin) i en annan bunke. Mixa bär och yoghurt i en blender. Vänd ner äggulor, samt grädde i bärmixen. Häll i glassmaskin eller i burk och lägg ställ in i frysen.

19 kommentarer:

  1. Hej! Kul att du gillade den. Jag gjorde på hallon och blåbär och behövde ingen sötning (men det är ju en smaksak). Har ingen glassmaskin så den blev lite isig, men har man tålamod kan den ju tina upp en del innan man äter den, så är det inga problem. Smaskens och helt lchf!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen för tipset! Det kommer att bli mer glass framöver, ska testa utan sötning och med andra bär också. Ha en fin dag!

      Radera
  2. Har börjat äta LCHF och läser alla recept jag kommer över :)
    Följer även eran blogg och tycker den är toppen !
    Har en liten undran: Vad är skillnaden mellan vaniljsocker och vaniljpulver? eller är det samma?
    (har läst om vaniljpulver i olika recept)... och i sådanafall, vart får jag tag i det?
    / Tack ännu en gång för en superbra blogg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och vad roligt att du har hittat hit! I vaniljsocker är det socker i och är inte lchf-okej, vaniljpulver är bara ren och torkad vanilj, ett svart pulver. Om du kikar på vårat muslirecept under Recept-länken så finns det en bild på förpackningen. Vi köper det på Ica maxi. Ha en fin dag!

      Radera
  3. Tack för eran hjälp!
    Nu vet jag vad skillnaden är på vaniljsocker och vaniljpulver...
    Ska genast iväg och handla den :))
    Ha en bra dag själva.
    /Bodil

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Riktigt gott med glass, blir härligt till sommaren :)

      Radera
  5. Gjorde denna tidigare idag och har precis ätit den. Men snyft! Måste nog köpa en glassmaskin för den blev ju så isig :( spelade ingen roll hur länge den fick stå framme. Blev precis som en frusen smoothie. Inte så konstigt kanske eftersom det är samma inehåll men ändå. Jag älskar glass å saknar att äta häagen dazs flera kvällar i veckan ;) går det verkligen att få till sån glass utan en maskin? Eller har det med socker att göra? Att glassen är utan vanligt socker? Mvh Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja glassen blir isig utan glassmaskin, så om man vill slippa det så är det nog bara att köpa en maskin. Tror inte att det har med sockret att göra alls. Hoppas du får till den perfekta glassen :) Ha det gott!

      Radera
    2. Går alldeles utmärkt att göra glass utan maskin. Har gjort det i en massa år. Grejen är att efter ca 1 timme i frysen ta fram den och rör om, sen in i frysen igen. Stå en dryg timme till och rör sedan om. sen får den frysa klart. Lycka till

      Radera
  6. När jag gör glass utan socker så fastnar glassen i botten av maskinen. Sockret sänker fryspunkten vilket inte sötningsmedel i övrigt gör. Hur kommer man förbi detta problem. MVH Solweig PS min maskin är Philips 2304 med frysblock i botten. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Solweig! Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga, har ingen glassmaskin själv, så jag har inte råkat ut för problemet. Hoppas att du hittar en lösning! Ha det gott!

      Radera
    2. Sockret sänker som sagt fryspunkten. Ju högre koncentration desto lägre fryspunkt. Detta nyttjas vid just glasstillverkning för att minska risken för stora iskristaller i glassen. Mindre iskristaller upplevs som lenare i munnen och har en positiv inverkan på smakupplevelsen. Tror att det kan bli svårt med "riktig" glass även om man har glassmaskin, det är möjligt att det kan gå om man fryser in glassen vid en högre temperatur och under längre tid.. Det blev visst även svar på frågan ovan denna. Jag ska i alla fall prova denna variant av glass. Jag har inte provat någon lchf-glass då jag inte har några som helst problem att vara utan just glass. Den verkar god och enkel att göra så varför inte. Ha det bra!

      Radera
  7. Detta recept var faktiskt ingen hit. Smakar fryst smoothie!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst ett tips för att få glassen mindre isig om man inte har glassmaskin. Du tar helt enkelt och klär insidan på burken med plastfolie och täcker även över glassen när man hällt i den. (alternativt endast botten och ovan glassen) Jag har inte själv provat det då jag har glassmaskin, men det kan vara värt ett försök.

    SvaraRadera
  9. Hej, istället för yoghurt har jag i ost typ phialdelphia, 100 gr, dvs 1/2 pkt. Det blir också supergott och tycker inte att den blir isig, har ingen glassmaskin heller. Är det att yoghurt har mer "vätska" än osten tro?

    SvaraRadera
  10. Ett tips om nån har lust att pröva, jag brukar ta en näve jordgubbar eller andra frysta bär,låta de tina pyttelite så att de går att dela isär men de ska vara frysta inuti. sen mixar jag bär,grädde och lite pressad apelsin eller citron.brukar bli supersmarrigt och ska ätas direkt.

    SvaraRadera
  11. SÅ gott, tack för ett superrecept på glass som min man kan njuta av (han är diabetiker)
    Väldigt inspirerande sida, utforskar & skall testa flera av era recept :)
    Tack för att ni delar med er av alla recepten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade receptet och skönt att höra att du kan göra en glass som din man mår bra av. Det är ofta det som är fördelarna med lchf, att den kan vara gynnsam för människor med diabetes och allergier. Ha det fint.

      Radera