måndag 6 februari 2012

LCHF Kesoplättar

Måndag och jag är ledig idag igen, började dagen med något jag inte har testat innan, Kesoplättar. Jag var lite skeptisk innan, men blev väldigt positivt överraskad. Jag stekte mina plättar i mitt gjutgärnsplättlagg i mycket smör och plättarna härligt frasiga. Åt mina med turkisk yoghurt och några hallon, en perfekt LCHF-frukost, det kommer det att bli fler gånger!

Kesoplättar 3-4st



  • 1dl keso

  • 1 ägg

  • 0,5 msk fiberhusk

  • 2 msk smör
Börja med att smälta smöret. Blanda sen övriga ingredienser i bunke, ha sen i det smälta smöret. Mixa allt med en stavmixer till smeten blir slät. Låt smeten stå och svälla några minuter. Smeten blir tjock så man får trycka ut smeten i plättlagget. Först hade jag rätt låg värme och sen höjde jag värmen så plättarna blev fina i färgen.


Nu är det dags att göra sig i ordning, har lite att pyssla med idag, först ut är ett besök på vårdcentralen med dottern, den höga febern vägra gå ner. Ha en bra måndag! / Camilla

10 kommentarer:

  1. Lät smaskigt!
    Stackars liten, hoppas att dom hittar vad som är fel på henne. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket godare än vad jag trodde och jag höll mig mätt riktigt länge.
      Ja usch vad jobbigt det är när ens barn är sjuka, men nu är hon fått penicillin igen så jag hoppas att det vänder. Ha en skön kväll!

      Radera
  2. Sååå jäkla goda. Bättre än vanliga pannkakor/ plättar. Jag åt med vispad grädda och några hallon till, mums:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte testat dessa! Jag jobbade när Camilla gjorde dem, men jag är bra sugen...

      Radera
  3. Sååå goda!! Åt precis till lunch fast med lite bacon. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm jag vet, mina favoriter! :) Passar både till frukost och lunch :)

      Radera
  4. Jag testade dessa idag och de var verkligen supergoda! Fast jag måste nog köpa en "plättlagg" för de var lite svåra att hålla isär i panna:-). För övrigt vill jag bara säga att jag är väldigt glad att jag hittade er sida, ni har många goda recept som vi ser fram emot att testa, tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar våran blogg!, Ja det blir helt klart enklare med ett plättjärn. Ha en trevlig lördag!

      Radera
  5. Åh, supersmarriga!! Hela familjen gillade dem skarpt. Tack för receptet! Vi åt dem med vispad grädde och blåbär och en nypa råsocker..

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att hela familjen gillade dem. Vi har fått många positiva kommentarer om dessa och jag håller helt med. Man kan variera dem i oändlighet med olika tillbehör dessutom. ha det fint!

      Radera