måndag 5 mars 2012

Lchf Tomat & musselsoppa

Idag är det måndag och det känns verkligen som en riktigt måndag! Har haft en trött och lugn eftermiddag. Camilla jobbar kväll så jag och barnen har fått klara oss själva hela eftermiddagen. Vincent har hjälpt mig att göra maten, han stod och rörde i soppan hela tiden medans den kokade. Han älskar verkligen att vara med och laga mat, blir nog en kock av honom tillslut hoppas jag. Till middag åt vi en supergod tomatsoppa! Jag är ju riktigt svag för tomatsoppor och tomatsåser av alla dess slag och denna vart riktigt lyckad! Enkelt och gott, inga konstiga ingredienser då blir det alltid bäst!

Det som är så bra med tomatsoppa och tomatsås är att det passar ihop till i stort sett allt. Den här soppan kan man såklart äta rakt upp och ner men jag valde för att få den lite matigare och godare att äta den med musslor i.

Tomatsoppa 4 port:


  • 800 g krossade tomater

  • 2 st gula lökar

  • 2 st vitlöksklyftor

  • 2,5 dl kalvfond (2,5 dl vatten + 1 msk konc kalvfond)

  • 1 tsk timjan torkad

  • 2 tsk basilika torkad

  • ½ dl olivolja

  • 3 dl vispgrädde

  • 200 g musselkött

  • hackad persilja

  • riven parmesanost

  • salt och peppar

  • smör

Hacka lök och vitlök. Färs dem i en kastrull med smör tills löken mjuknat. Tillsätt då tomatkrossen, olivolja, timjan, basilika och fonden. Låt stå och koka 20 min, salta och peppra undertiden så den får god smak. När det kokat klart så plocka av kastrullen och mixa soppan slät med en stavmixer. Ställ sedan kastrullen på plattan igen, slå i grädden och koka upp. Smaka av en sista gång innan servering. När det är dax att servera så droppa ner några musslor i varje skål och toppa med hackad persilja och riven parmesan. Mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar