söndag 22 april 2012

Gå ner vikt - bästa tipsen

Vi äter inte ju inte LCHF längre för att gå ner i vikt utan för att hålla vikten och må bra, men nästan alla börjar ju med LCHF för att gå ner i vikt. Så här kommer lite tips på vad man ska tänka på. Mina högst personliga tips, det här har funkat för oss.

Ät gärna:
  • Kött
  • Kyckling
  • Skaldjur
  • Fisk
  • Ägg
  • Ovanjord grönsaker
  • Smör
  • Feta mejeriprodukter
Undvik:
  • Pasta
  • Potatis
  • Bröd
  • Socker
  • Frukt
  • Rotsaker
  • Margarin
När det gäller frukost så är det bästa ägg, i alla former. Kokt, stekt, äggröra, omelett.Tänk på att äta något med fullfett till, som grädde eller ost, så håller du dig mätt länge. Själv åt jag väldigt mycket ägg i början och det funkade hur bra som helst. När det gäller turkisk yoghurt, bär, smoothie och nötter så tycker jag att man ska vänta tills man har nått sin målvikt, eller lyxa till en gång i veckan.Vill  man äta något LCHF-bröd så kan det vara bra att hålla till en gång i veckan, mättar inte alls lika bra. Sen kan ett bra riktmärke i början vara att bara äta saker som innehåller mindre än 5gram kolhydrater per 100gram. Och när du ändå läser innehållsförteckningar så titta så det inte innehåller socker, du kommer att bli förvånad över hur mycket det är socker i. Det är socker i det mesta, färdiga köttbullar, skagenröra, färdiga bea-såser, korvar, leverpastej och så vidare.
Till lunch ät till exempel gärna en omelett, kycklingsallad med egen dressing gjord på smetana eller creme fraiche eller bara rester från gårdagens middag. Ät dig mätt, men överät inte, det brukar vara svårt att överäta med LCHF, man blir alltid perfekt mätt, känner sig alltid fräscht mätt.
Till middag ät till exempel kött, fisk, skaldjur eller kyckling, med broccoli, blomkål, grönsallad med en god sås gjord på riktig grädde.
Ät 3 mål om dagen, inget mer, inget mellanmål. Testade förra veckan att vara lite mer strikt och inte äta nötter eller korv utanför måltiderna och gick ner 1,2kg. Man ska inte vara hungrig, men lär dig att känna efter om du verkligen är hungrig, det tar ett tag att lära kroppen att inte vara sugen eller småäta bara för att äta. Och sen är det bästa om man är lite småhungrig när man lägger sig då tar kroppen energi från fett i kroppen. Har märkt att det alltid funkar för mig, lite småhungrig när jag lägger mig = alltid ett minus på vågen.
Sen kommer kanske det viktigaste tipset, ge det tid! Minst 2-3veckor, det tar tid för kroppen att ställa om från kolhydratsdrift till fettdrift. Alla reagerar olika, men man kan må lite dåligt i börjar, men det vänder och blir mycket bättre, mycket bättre!
När det gäller träning så lägg ner det i början, fokusera på kosten och gå ner i vikt. Läste i Jonas Bergqvist på LCHF och träning och där skriver han att LCHF är kg och träning är gram. Det viktigaste är alltså kosten, träna kan man göra för att må bra när man känner att man har energin och viljan att träna, för den kommer tro mig!
Många ser LCHF som en diet, men det är en livsstil! Personligen blir jag alltid att må dåligt om jag äter för mycket kolhydrater eller socker, vilket gör att jag inte har några problem att fortsätta. Snart har vi ätit LCHF i ett år, har aldrig mått så bra som jag har gjort det här året.
Det var lite av mina tankar om viktnedgång och LCHF! Lycka till, du fixar det lätt!

12 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för tipsen. Nu känner jag mig mer taggad och längtar till morgondagen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kommer gå galant syrran! :)

      Radera
  2. Stämmer bra överens med mina egna iakttagelser. Ägg är super när man vill gå ner i vikt, sen blir det tex turkisk youghurt när man vill stå still :) I början har jag inte pallat att träna alls, men det behövs ju inte för att bli av med kilona :) Nu har jag ätit lchf drygt 4 månader och först nu har jag börjat springa och styrketräna, men det är inte för att gå ner i vikt, nu är det ganska lagomt med kilo, nu saknas bara musklerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man brukar komma till en punkt när man börjar bli nöjd med vikten och då får man massa energi till träna, härligt! Ha det fint!

      Radera
  3. Stämmer bra överens med mina egna iakttagelser. Ägg är super när man vill gå ner i vikt, sen blir det tex turkisk youghurt när man vill stå still :) I början har jag inte pallat att träna alls, men det behövs ju inte för att bli av med kilona :) Nu har jag ätit lchf drygt 4 månader och först nu har jag börjat springa och styrketräna, men det är inte för att gå ner i vikt, nu är det ganska lagomt med kilo, nu saknas bara musklerna :)

    SvaraRadera
  4. -10 kg , känns fantastiskt! Tänk att det var så enkelt:)
    TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow -10kg! Bra jobbat! Ja det är ju det som är det bästa, att det är så enkelt, bara äta god mat, må bra och gå ner i vikt :)
      Ha det bra!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Tack, testar en månad till och hoppas på viktminskning :-)

    SvaraRadera