fredag 22 juni 2012

Ensam hemma


Ja nu är jag trött på att vara ensam hemma den här dagen. Nu får barnen och Camilla se till att komma hem snart! Men det har faktiskt varit lite skönt också med lugn och ro känner jag. Jag var lite trött och småtjurig i morse så man behöver vara själv en stund ibland, inte ofta man är det när man tänker efter. Men som sagt, nu får dem komma hem så vi kan åka iväg till midsommarmiddagen!

Till Lunch idag grillade jag på ett par färska korvar och till det åt jag en färdig tzatziki som innehöll 6,5 g kolhydrater per 100 g. Njöt av varenda tugga korvtok som jag är. Riktigt köttiga och goda korvar, går inte att jämföra färska korvar med vanliga tråkiga korvar. Det är en helt annan rätt! Så nästa gång ni ska grilla korv, köp färska! Det har blivit riktigt popis på senare dar och finns både i chark i dem flesta butiker och som dem här färdigpackade från ICA.



Ja sedan har jag gjort iordning en paj som vi skall ta med oss ikväll. En paj som vi brukar göra när vi åker bort och skall ta med oss något och den brukar alltid gå hem. Supergod verkligen! Vi gjorde den med "vanligt" pajskal innan vi började äta lchf och har nu uppdaterat den med lchf-pajskal nu. JA, den är lika god ändå. Fungerar både som förrätt, som tillbehör till huvudrätt eller buffe. Har ingen färdig bild på pajen än eftersom vi inte skall garnera den förens vi är på plats men här kommer receptet iaf så laddar jag upp en bild på färdiga resultatet ikväll.

Pajskal:
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 dl cocosmjöl
  • 100 g smör
  • 2 msk vatten
  • 2 dl riven ost
Blanda helt enkelt alla ingredienserna med fingrarna i en bunke, tryck ut degen i en pajform och grädda mitt i ugnen på 175 grader i 20-25 min. Tag ut och låt vila en stund innan garnering.

Fyllning:
  • 4 dl creme fraiche
  • 1 st grovhackad purjo
  • 1 st burk ishavsrom
  • 500 g oskalade räkor
  • 1 st burk svart stenbitsrom
  • ½ citron
  • dill
Börja med att skala räkorna. Grovhacka sedan 3/4 av räkorna och lägg i en bunke. Grovhacka purjolöken och lägg i samma bunke där du också går i med cremefraichen och ishavsromen. Blanda och smaka av med pressad citron och finhackad dill.

Då var röran klar. Häll då röran i pajskalet och garnera sedan med dem resterande hela räkorna och stenbitsromen. Klart! Servera pajen kall och njut. Upplägget kan du variera hur du vill som du ser nedan.




Nu skall jag gå ut och sätta mig en stund i solen innan dem andra kommer hem. Fortsatt trevlig midsommar på er!

2 kommentarer:

  1. Vad menas med färsk korv, är inte all korv färsk? /ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färsk eller rå korv, alltså att köttet i är rått, en vanlig varmkorv kan man ju äta utan att tillaga, men färsk korv måste tillagas först. Och är mycket godare! Ha det fint!

      Radera