lördag 9 juni 2012

Hallonfromage

Kvällens efterrätt blev en god hallonfromage, fräsch och god, precis en efterrätt i min sak. Hittade receptet i LCHF för kvinnor skriven av Anna Hallén. Går bra att äta utan sötning, hallon är ju lite söta, räcker för oss iallafall, men vill man ha den lite sötare så är det bara att söta med något naturligt sötningsmedel. Lite meck med allt som ska vispas i olika bunkar, men väl värt det. Fromagen går att variera, istället för hallon kan man ha jordgubbar, blåbär eller kakao.

Hallonfromage 4port
  • 2 dl hallon
  • 2 gelatinblad
  • 2 ägg
  • 2 dl vispgrädde
  • ev sötningsmedel t ex en knivsudd stevia
  • 1 krm vaniljpulver
  • 1 tsk citronsaft
Lägg gelatinbladen i blöt. Tina hallonen väl om dom är frysta. Mixa hallonen, spar några till garnering. Separera gulor från vitor och lägg i två bunkar, blanda sötningsmedel med gulorna om du vill ha sötare smak. Vispa vitorna till ett hårt skum. Vipsa gulorna i 4-5 minuter och därefter vispa grädden i ytterligare en bunke. Ta upp gelatinet ur vattnet och lägg i en kastrull tillsammans med citronsaften och vaniljpulver och låt smälta på låg värme. Blanda gelatinet med hallonpurén i en bunke. Rör ner hälften av grädden i äggulorna och tillsätt hallonpurén. Blanda ner resten av grädden och vänd till sist försiktigt ner äggviteskummet. Fördela fromagen i portionsglas. Låt stelna i kylen någon timme innan servering. Servera med hallon.

Vaniljpulver



Kvällens middag blev pizza, alltid lika gott! Idag hade vi favoritfyllningen, fläskfilé, champinjoner och röd lök, serverad med ruccola och bea-sås. Vi hade riven prästost på, gott med lite mer smak på osten.
Klicka här för receptet på pizzan.


Nu har lugnet lagt sig hemma hos oss, med två väldigt pratglada barn blir det väldigt tyst när dom har somnat. Fotbolls EM har ju dragit igång och jag kan säga att jag är måttligt imponerad, 3 veckor med 2 matcher per kväll. Jag har laddat upp med en helt ny Amelia, men jag måste helt klart köpa fler tidningar. Ikväll sa Jimmy att han kunde spela in matchen och kolla på den sen när jag har lagt mig, tack vår inspelningsbara digitalbox för det, kan vara den bästa investeringen! Ha en mysig kväll! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar