söndag 1 juli 2012

Moules mariniere på grillen med caprese vid sidan om



Det vart en favorit till middag ikväll. Moules mariniere, eller musselsoppa kanske man kan säga. Enkla goda smaker som passar jättebra ihop, inga konstigheter bara smarr. Solen tittade fram så jag valde att göra den ute på grillen. Ingen större skillnad mot att göra den inne men alltid skönt att laga mat utomhus! Klicka här för att komma till vårat recept på musselsoppan.

Vid sidan om gjorde Camilla iordning lite Caprese, där man helt enkelt varvar skivade tomater och mozzarellaost. Toppa sedan med basilikablad, svartpeppar och olivolja.



Som sagt så gjorde jag den ute på grillen idag och skillnaden mot att göra den inne är att istället för att fräsa lök och sedan tillsätta vinet och musslorna i kastrullen så gjorde jag det i aluminiumformar på grillen. I formen till vänster har jag alltså hällt ner olivolja och fräst på löken sedan i med hälften av musslorna och slagit på vitt vin. Låt koka 5 min under lock, se bilden nedan. När musslorna öppnat sig lägger jag i en tom form på sidan av och kokar resten av musslorna i vinet och kokar även dem i 5 min. Musslorna på sidan om får ligga och bli rökta under locket på grillen under tiden. Häll sedan vinspadet i en kastrull och låt resterande musslorna rökas en stund även dem.

Sedan är det bara att följa grundreceptet, klicka här för att komma dit. Men lite kort så kokar man ihop det med grädde och kryddar med timjan, salt, peppar, persilja, parmesanost och fiskbuljong.



Det här vart en perfekt avslutning på dagen. Vi har tidigare varit och hälsat på barnens farfar idag. Det var riktigt trevligt och till hans stora förvåning så har Elsa gömt han armklocka innan vi åkte. Så han har fått springa runt och leta igenom hela lägenheten och det visade sig till slut att hon gömt den inne i en garderob i sovrummet bland hans kläder. Inte det första stället man skulle leta på.

Nu är det em final i fotboll. Italien har inte fått någon bra start men jag hoppas dem kan komma igen! Ha en skön kväll på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar