söndag 9 september 2012

Chokladtårta och en 5-åring

Idag fyller våran lilla stora tjej 5år. Vi har firat hela dagen, kalas för hela släkten. Elsa är jätte nöjd med dagen, hon har fått så fina saker, precis allt hon hade önskat sig. Hon sa att det bland det bästa med hennes kalas var att Vincent också fick paket, så han slapp bli ledsen, gulligt sagt tycker jag. Elsa hade vissa önskemål när det gällde tårtan, den skulle vara rosa, det skulle stå Elsa på och så vill hon ha hjärtan på, kan säga att hon var väldigt nöjd med den här tårtan. En hallonmoussetårta med browniebotten, inte LCHF, men jag insåg när jag gjorde den att det skulle vara busenkelt att göra den till en LCHF-tårta, det får det bli nästa gång. Därmot halverade jag sockermängden och ingen klagade över det.


Har funderat mycket på dagen när Elsa kom till världen idag, för 5år sedan, tiden har gått så fort, men samtidigt så långsamt, känns som om vi alltid har haft henne. Jag kommer knappt ihåg tiden innan, när det bara var jag och Jimmy. Känns som om livet började den där söndagen för 5år sedan, första gången man fick se sitt första barn, den enorma glädjen och kärleken som fanns där i samma sekund jag fick se henne. Men snabbt dök en ny känsla upp, oron och vi hade anledning att oroa oss. Aldrig har jag älskat, gråtit och oroat mig så mycket som Elsas första tid i livet, hon föddes med ett nervfel i hjärtat. Nu till hösten hoppas jag att vi ska gå in i en ny fas genom att operera hennes lilla hjärta, slippa mediciner och den där ständiga oron som alltid finns där. Så klart kommer man vara orolig över andra saker, men det hör ju till. Är så glad och tacksam för vår fina lilla tjej. Ibland blyg, ibland rättfram, men alltid full av kärlek. 

Älskar dig, Elsa!

Jimmy gjorde en LCHF-chokladtårta som vi hittade hos Erica, LCHF till vardag och fest. Vi hade i hallon istället för körsbär, hade ingen tillgång till körsbär. Det blev en jättegod tårta, passade oss perfekt. Goda smaker som toppades med en klick vispad grädde.

Chokladtårta med hallonfyllning
Kaka:
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 dl bakpro
  • 0,5 dl kokosnötsmjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk äkta vaniljpulver
  • En nypa salt
  • 150 g smör
  • 4 ägg
  • 1 msk citronsaft
  • Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)
  • 100 g mörk choklad
Hallonfyllning:
  • 250 g hallon
  • 2 krm äkta vaniljpulver
Chokladkräm:
  • 100 g mörk choklad
  • 1,75 dl vispgrädde
  • 20 g osaltat smör
Gör så här:
Kaka: Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronsaft och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Smält chokladen och häll i smeten och blanda ihop. Häll smeten i en rund springform, diameter 22 cm, och grädda i ca 30 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om kakan är klar. Låt kakan svalna.
Hallonfyllning: Koka upp hallonen tillsammans med vaniljpulvret. Mosa bären och låt blandningen koka tills det övergår från saft- till syltkonsistens. Låt svalna.
Chokladkräm: Grovhacka chokladen. Häll grädden i en kastrull och koka upp under omrörning. Lägg ner chokladen och ta av kastrullen från värmen. Rör tills chokladen smält. Klicka i smöret i mindre bitar och rör till en jämn sås. Låt krämen svalna i rumstemperatur.
Tårta: Dela kakan på mitten och fördela bärsmeten över kakan, lägg på locket igen. Fördela chokladsåsen över kakan, lite i taget. Förvara tårtan kallt men ställ fram i rumstemperatur en bra stund innan servering så att kakan inte är kylskåpskall när den serveras. Servera med vispad grädde.



Efter allt kalasande så var vi inte alltför sugen på att ställa oss vi spisen, så vi gjorde något som inte händer speciellt ofta nuförtiden, beställde hämtmat. Kebabsallad, har du vägarna förbi Tunakrogen i Borlänge så kan jag rekommendera deras kebabsallad, smarrig värre!


Imorgon är det ny vecka och tanken är att det är matsedel som gäller igen, men jag börjar sent imorgon så jag hinner fixa med det imorgon. Nu är det ju fortfarande helg och det tänker jag njuta av in i det sista, så nu är det dags för filmmys. Ha en fin kväll! / Camilla

4 kommentarer:

  1. Kul att ni gillade tårtan. Den gick åt som smör hos oss. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja den var verkligen god! fastnade för den direkt jag såg ditt recept...

      Radera
  2. hejsan
    tänkte baka tårtan imorgon inför helgen, men vet inte vad bakpro är för något. Ska kanske tillägga att vi är helt nya på detta :)

    Mvh maida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maida!
      Bakepro är ett slags bakprotein, finns att köpa på hälsokostbutiker. Jag skulle dock tro att det går bra att ta mer mandelmjöl istället, kan hända att kakan blir lite mer kompakt, men smaken blir nog detsamma.
      Ha det fint! / Camilla

      Radera