måndag 24 september 2012

Tema Amerikanskt - Jambalaya


Jambalaya är ju något som man kan variera hur mycket som helst, man kan ha kyckling, korv, bacon, räkor, kräftor, musslor och helst allt på en gång. Idag hade jag i en kryddig korv, räkor och musslor. Till gjorde jag blomkålsris och en curry- och gurkmejaröra. Gott och fräscht med lite hetta. I Jambalyan ska det vara cajunkrydda vilket man säkert kan köpa färdig, men jag blandade ihop en egen.

Cajunkrydda
  • 1 msk vitlökspulver
  • 1 msk lökpulver
  • 2 tsk vitpeppar
  • 2 tsk svartpeppar
  • 2 tsk cayennepeppar
  • 2 tsk torkad timjan
  • 2 tsk torkad oregano
Blanda ihop och förvara i en tät burk.

Jambalaya
  • 300 gram chorizokorv
  • 700 gram räkor med skal
  • 1 burk musslor
  • 1 gul lök
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 tsk cajunkrydda
  • 3 st stjälkar blekselleri
  • 1 st röd paprika
  • 1 st gul paprika
  • 1 st grön paprika
  • 0,5 liter fiskbuljong
Skär korven i bitar och stek i en stor gryta. Hacka löken och fräs i hop med korven,  pressad vitlök och cajunkrydda. Skär blekselleri, paprikorna i bitar. Koka upp 1 fiskbuljongtärning i 0,5 liter vatten. Ha i krossade tomater i grytan och späd med buljongen. Koka upp och låt sjuda under lock i 40minuter. Ha i räkorna och musslorna precis innan servering. Servera med blomkålsris, klicka här för att se hur man gör det. Och så gjorde jag en creme fraiche-röra, ta bara creme fraiche, curry, gurkmeja, salt, peppar och ett stänk citron, smaka av med kryddorna tills det blir god smak.
Inspirationen till jambalayareceptet fick jag från recept.nu och sen har jag gjort om det så det skulle passa oss.


Har gjort ett försök att träna bort jordens träningsvärk genom ett pass på crosstrainern, men jag är ytterst tveksam till om det funkar. Tror inte att jag kommer ur sängen imorgon och om jag gör det så ska jag ta mig upp och ner i en trapp på jobbet...aj aj. Ha en lugn och skön kväll! / Camilla

5 kommentarer:

  1. Ville bara säga att jag provat er blomkåls och kantarellgratäng. Och jag säger bara, fy fan så jävla gott det var :) Tusen TACK för receptet! Detta kommer jag äta mååååånga gånger tack vare er!

    Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt! Hade gratängrester kvar som jag åt idag till lunch och jag kan bara hålla med den är sååå god! Och mätt blir man minst sagt!
      Ha en fin kväll!
      Kram

      Radera
  2. Vilket spännande recept! Låter mycket gott! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Mums! :)
    Låter jätte, jättegott!

    Ha en härlig tisdag!
    / Sonja

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera