tisdag 2 oktober 2012

Matig höstsoppa


Idag har vi fejat nere i källaren halva dagen känns det som. Städat, tvättat och fejat lite. Efter all tvättvikning så stack vi ut och lekte av oss i lekparken och tog en skön höstpromenad barnen och jag. När vi kom hem lekte satte vi oss och lekte på deras rum, barbie och bilar blir det när Elsa och Vincent får bestämma. Så det var bara att haka på..

Sen måste det lagas mat också. Soppa stog det på menyn idag och soppa vart det! En matig höstsoppa kalar jag den. Det är lite av varje i den men skalar man ner det så kan man säga köttfärs och trattkantareller. Jag är väldigt nöjd med resultatet och den vart precis så god som jag hade hoppats på. Till soppan gjorde jag ostchipsflarn i ugnen gjorda på tre stycken olika ost snuttar som låg och skräpade i kylen.

Köttfärs och trattkantarellsoppa 8 port:
  • 500 g köttfärs
  • 2 dl förvälda trattkantareller
  • 1 gul lök
  • ½ purjolök
  • 1 röd paprika
  • 3 dl hackad vitkål
  • 7 dl buljong (7 dl vatten + 2 st köttbuljongtärningar)
  • 400 g krossade tomater
  • 1 dl chilisås
  • ½ dl tomatpure
  • 5 dl vispgrädde
  • smör
  • ½ tsk cayenpeppar
  • ½ tsk spiskummin
  • ½ tsk paprikapulver
  • salt
  • svartpeppar
Plocka fram en kastrull och koka upp buljongen. Värm en stekpanna och bryn köttfärsen i smör, krydda under tiden med spiskummin, cayenn, paprikapulver, salt och peppar. Häll sedan ner köttfärsen i buljongen och låt koka med. Fräs även trattkantareller, lök, purjo, vitkål och paprika i stekpanna med smör innan du häller ner det i buljongen för att koka med. Låt koka några minuter och rör sedan ner tomatkross, tomatpure och chilisåsen. Låt koka ytterliggare 10-20 min, ju längre den kokar desto skarpare blir smaken. Mot slutet rör du ner grädden, smaka av och krydda vid behov. Klart!

Ostchipsen är ingen konst. Riv ost och grädda i ungen på 200 grader i ca 5-7 min. Använd bakplåtspapper och tag en nypa ost per flarn, tänk på att dem flyter ut i ugnen.

Idag kom mina nya Dylan skivor med posten! Jag har sagt att jag skall samla ihop alla hans utgivna skivor men jag har varit slarvig och inte beställt någon skiva på väldigt länge. Så nu måste jag skärpa mig och beställa skivor lite oftare. Jag vet att det inte är i tiden med CD men vafan, är man ett "hardcore-fan" så är det kul med en skivor även om alla nu finns på spotify. Han har släppt 59 st skivor så det tar så det tar ett tag. Häftigt med en artist som släppt så mycket material så det är en rolig grej att beställa fyra stycken skivor i taget och lyssna på innan man beställer ytterligare osv.

Nu är det Champions league fotboll resten av kvällen! Ha det bra. /Jimps

1 kommentar:

  1. Den här soppan låter såååå gott! Mycket bra kylskåpsrensning! :)
    Ha en fin kväll!
    //Lana

    SvaraRadera