måndag 8 oktober 2012

Skinksnitzel & kålrotspommes frites


Efter förra veckans frys- och kylskåpsrensning så ekade det tomt i kylen imorse, tror nog nästa aldrig att den har varit så tom. Det märks stor skillnad i frysen också, härligt, nu kan vi fylla på med nytt, vilket jag och Vincent har gjort idag. Planerade veckomatsedeln imorse och sen efter en löparrunda tog jag med mig Vincent till affären och storhandlade, han vill alltid följa med och handla. Idag när vi var på väg hem så frågade han vilket affär vi var på väg till, "hem" var inte ett alltför populärt svar. Idag testade vi lite nytt, vilket jag alltid tycker är spännande, skinksnitzel och friterad kålrot ala pommes frites blev det. Kålrotsfritesen var lite svåra att få riktigt krispiga, vi var tvunga att fritera dom rätt länge för att dom skulle bli okej. Och smaken då, ja det smakar som friterad kålrot, tycker man om kålrot som jag gör så är det riktigt gott.


Skinksnitzel
  • ca 1kg skinkstek
  • 2 ägg
  • 2 dl pofiber
  • 2 dl riven parmesan
  • 2 msk frysta franska örtkryddor
  • salt
  • peppar
Börja med att skära skinksteken i 1cm tjocka skivor. Banka ut med en köttyxa, använd den skrovliga sidan. Gör i ordning paneringen, blanda pofiber, riven parmesan, örtkryddor på ett fat, smaka av med salt och peppar. Vipsa upp äggen med en gaffel i en skål. Dopp köttet först i äggen och sen i pofiberblandningen, stek på medelvärme.


Kålrotspommes frites 4 port
  • 2 stora kålrotshuvud
  • 1 liter rapsolja
  • salt
Skala kålroten och skär i lagoma skivor och skär sedan till pommes frites. Koka upp vatten i en stor kastrull och lägg ner pommesen och låt koka 10 minuter. Koka upp olja till 160-170grader, fritera pommesen. Ta upp när dom har fått en mörk fin färg. Lägg på ett hushållspappar och salta. Kan tänka mig att det går bra att göra i ugnen också om man inte vill fritera. Till hade vi ett persiljesmör, busenkelt att göra. Ta bara rumsvarmt smör och blanda med hackad persilja, jag använde fryst perilja, smaka av med havssalt. Lägg på smörblandningen på ett ark med plastfolie och rulla ihop till en rulle. Lägg in i kylen och ta fram vi servering och skär upp.


Nu till veckan matsedel:

Måndag: Skinksnitzel & kålrotspommes frites
Tisdag:    Lax i ugn med stuvad vitkål
Onsdag:  Kyckling med mumsig sallad
Tordag:   Ugnsfalu med blomkålsmos
Fredag:   Fransyska, broccoli & sås

Nånting som jag också har börjat planera är träning, jag tränar inte lite som jag hade tänkt utan nu är det all in som gäller, tränar två dagar och vilar en dag. Har kört så i två veckor nu och jag har tränat varierat, det trodde jag aldrig. En av mina träningsdagar är alltid kondition och den andra är styrka. Jag tränar ute, på gym och så går jag på pass och jag har inte tröttnat ännu utan känner mig mer taggad än någonsin. Planering och variation är nog a och o tror jag.
Ha en bra kväll! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Så gott! Kålrotspommes ska jag också prova nån gång! Låter spännande!
    Så gott ni ska äta i veckan! :)
    Ha en toppen tisdag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera