torsdag 25 oktober 2012

Tema Italiano Krämig svamppasta


God kväll på er! Idag har jag också varit ledig, städning och ett besök på bibblan fick det bli idag. Varje torsdag har de sagostund på stans bibliotek så jag tog med mig Vincent och åkte dit, satt utanför och smygtittade på honom och ojoj vad han gillade det, han var helt inne i sagan. Sagogrottan ser precis lika ut som när jag var liten, så man får lite flashbacks från ens barndom.
Ikväll skulle vi ju äta grönsakslasagne, men vi saknade två ingredienser, det är så där när karlar ska planera veckomenyer ;) haha nejdå, men nästa vecka får nog jag stå för shoppingen. Istället blev det något annat som var väldigt gott, hittade receptet i sista numret av Buffé, la till räkor eftersom vi hade det hemma och sen hade jag fryst hackad spenat istället för bladspenat bara för att jag hade det hemma. Tack vare att det är vitt vin är så fick såsen en väldigt god och lyxig smak, perfekt helgpasta! Vill man lyxa till det lite extra så kan man ha gula kantareller, idag hade jag färska champinjoner i. Jimmy gjorde extra pasta häromdagen så jag använde den, klicka här för att komma till receptet på pastan. Vill man göra en snabbare variant så kan äta zucchinipasta till istället, skiva bara zucchinin med en osthyvel, koka upp saltat vatten och lägg i skivorna och dra kastrullen åt sidan och låt dra under lock några minuter.

Krämig svamppasta 4 port
  • 400 gram svamp (kantareller, karljohanssvamp, champinjoner)
  • 1 purjolök
  • 3 dl torrt vitt vin
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 msk finhackad färsk timjan
  • 250 gram färsk bladspenat
  • 400-500gram räkor med skal
  • 2 dl finriven parmesan
  • salt
  • peppar
Ansa och skiva svampen, fräs den i smör i en stekpanna tills den har fått fin stekyta, salta svampen. Ta ur svampen och lägg åt sidan. Strimla purjon och fräs i smör i några minuter, tillsätt vinet och låt koka ner till hälften. Ha i grädde och timjan och låt småkoka i 3-5minuter, ha i svampen igen och smaka av med salt och peppar. Lägg i spenaten och dra stekpannan åt sidan och låt ångkoka i några minuter. Rör ner riven parmesan. Skala räkor och lägger ner dem precis innan servering.


Grönsakslasagnen får det bli nästa vecka, likaså karrén, den kör vi på måndag när vi är lediga. Det är dykt upp extrajobb ihelgen, så vi får skjuta lite på de två sista italienska rätterna. Nu väntar jag på att Jimmy ska komma hem från jobbet, vi ska bli intervjuade här på kvällningen, återkommer om när och var vi ska vara i media. Ha en superbra kväll! / Camilla

1 kommentar:

  1. Mmm...så gott!
    Funderar på att köpa en "pastamaskin/skärare" för att kunna lätt och smidigt skära/strimla LCHF-pasta...
    Svampsåsen låter otroligt smarrigt!
    Ha en toppen kväll!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera