tisdag 4 december 2012

Fylld aubergine


Jag har min lediga dag idag, sedan är det jobb som gäller resten av veckan. Jag och barnen har haft en jättebra dag tillsammans och vi har verkligen flängt omkring i vinterkylan. Vi har köpt nya rejäla vantar till barnen så dem verkligen inte skall behöva frysa om fingrarna om dagarna. Har passat på att köpa skidvalla, julklappar och en hel del andra grejer. Så skönt att ha det gjort! Jo sen lämnade vi in julklapparna som skall skickas till behövande i polen, känns jättebra att göra en god gärning.


Nu på kvällen fick jag äntligen göra mina fyllda auberginer som jag längtat efter att prova. Till dem stekte jag på några goda tyska korvar med 92% kötthalt. En fräsch och välsmakande middag.

Fyllda auberginer 4 port:
  • 2 st auberginer
  • 4 st tomater
  • 2 st rödlökar
  • 2 st pressade vitlöksklyftor
  • 10 st färska champinjoner
  • 1 paket bacon
  • 1 paprika
  • 2 msk finhackad basilika
  • ½-1 dl olivolja
  • ½ dl pofiber
  • ½ msk mild paprikapulver
  • 2 dl riven parmesanost
  • smör & rapsolja
  • salt & peppar
Börja med att dela auberginerna på mitten och gröp ur dem med en matsked. Tärna fruktköttet, tomat, champinjoner och bacon. Hacka rödlök och pressa vitlök. Hetta sedan upp en stekpanna med rapsolja och smör. Fräs alltsammans i pannan. Vrid ner värmen en aning och låt fräsa ca 10 min så den mesta vätskan dunstar. Mot slutet så grovhacka paprika och låt puttra med. Krydda sedan med paprikapulver, salt, peppar och basilika. Stäng av plattan och rör ner olivolja och pofiber. Pofibret för att binda vätska. Fyll sedan auberginehalvorna och toppa varje aubergine med ett täcke av riven parmesan. Gratinera i ugnen på 200 grader i 20 min. Klart!


Jag och ungarna åt lunch ute idag, det vart en tonfisksallad för min del. Ett rejält lass och jag vart verkligen proppmätt!

Ha en bra kväll! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Aubergine är så gott! Gott med fyllningen också! :)
    Ha en fin onsdag!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera