måndag 24 december 2012

God jul på er & ischoklad och saffranspannacotta


Ville bara kika in och önska er en riktigt God jul! Hoppas att ni får en fantastisk mysig och skön jul. Jag håller på med det sista julstöket, saffranspannacotta, räkpaj och stuvad grönkål.
Häromdagen gjorde jag ischoklad, en del av den spetsade jag med whisky. Jag använde mig av ekologiskt kokosfett från Biofood, brukar stå där det finns ekologiska varor i butikerna, den finns alltså inte i kylen.

Ischoklad ca 50st
  • 200 gram mörkchoklad
  • 100 gram kokosfett
  • ev en skvätt whisky
Finhacka chokladen. Smält kokosfettet och blanda i chokladen så den smälter. Smaksätt ev med whisky. Häll upp ischokladformar och ställ kallt så ischokladen stelnar.


Saffranspannacotta 4 port
  • 5 dl vispgrädde
  • 2 st gelatinblad
  • 1 paket saffran
  • Agavesirap eller annan sötning
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp grädde och saffran, smaka av med den sötning som du vill använda. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och vrid ur, ha i gelatinbladen i grädden så bladen smälter. Häll upp i glas och ställ in i kylen tills pannacottan stelnat. Servera med hallon eller andra bär.

 
GOD JUL!

3 kommentarer:

  1. God Jul! Gott att spetsa choklad, jag hade rom i när jag bakade igår. Ha en härlig dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Oh, så gott! Vi har också gjort saffranspannacotta och precis i lika små portionsglas! :)
    God Jul önska jag er från mig! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Använde ni helt neutral kokosolja utan smak och lukt eller den med smak och lukt? för tillfället använder jag kung markattas för det är den enda som finns på Ica i sundsvall! :)

    SvaraRadera