torsdag 17 januari 2013

Brunch & gårdagens middag

 
Yes då är det tillbaka till verkligheten med jobb resten av veckan efter två stycken lediga dagar. Jag kör kvällspasset idag och passar på att njuta ordentligt att den här lugna morgonen. Jag gjorde en rejäl brunch som jag startar dagen med. Äggröra fullproppad med ost och grädde, till det några skivor stekt bacon. Mums! En frukost/brunch med mycket fett och protein!
 
Äggröra med brieost 2 port:
  • 4 st ägg
  • 100 g brie eller valfri annan ost
  • 1-2 dl grädde
  • 1 krm vitpeppar
  • 3 krm salt
  • smör att steka i
Vispa ihop alla ingredienserna i en skål och fräs sedan i stekpanna. Vrid ner värmen i pannan och rör med träslev så det inte steker fast. Det är klart på 5-7 min.
 
 
Ja gårdagen då. Gårdagens middag hittade jag på "ica.se" när jag satt och surfade runt och jag kunde helt enkelt inte motstå att testa på detta recept! Såg så sjukt gott ut och det var det också. Kassler i ugn toppad med mozzarella, till det en fräsch vitkålssallad. Ibland är det skönt att äta lite lättare mat utan tunga såser, då tycker jag tex en vinägrett sallad är alldeles underbar.
 
Mozzarellagratinerad kassler 4 port:
  • Kassler i bit ca 800-1000 g
  • 3 msk fransk senap
  • 3 st tomater
  • 300 g mozzarella
  • 1 kruka färsk basilika
  • olivolja
  • svartpeppar
Skiva upp kasslerna i 1 cm tjocka skivor och lägg upp skivorna på en ugnsplåt. Bred på ett tunnt lager fransk senap på varje skiva och toppa dem sedan med hackad basilika, skivade tomater, skivad mozzarella, olivolja och en nypa finmald svartpeppar. Gratinera mitt i ugnen på 225 grader i 25-30 min. Klart!
 
 
Vitkålsssallad med vinägrett 4 port:
  • 300 g vitkål
  • 10 cm purjolök
  • 1 st rödlök
  • 3 msk olivolja
  • 1 msk vinäger
  • 1 pressad vitlök
  • salt & peppar
Börja med att göra en vinägrett. Blanda olivolja, vinäger, pressad vitlök och en aning salt och svartpeppar. Blanda sedan ihop strimlad vitkål, purjo och rödlök i en skål. Häll sedan över vinägretten och rör omkring. Låt sedan stå och vila ett par timmar innan servering.
 
 
Igår eftermiddag och kväll tillbringade jag ute i skidspåren. Det var den årliga teknik och vallaträningen med jobbet. Verkligen nyttigt för oss nybörjare! Man kan aldrig träna på tekniken för många gånger och det blir inte att man tar sig tid att göra det på egen hand även om man skulle behöva.. Efteråt så drog jag upp i skogen och åkte ett par timmar och tog ut mig ordentligt och det kändes superbra! Känner idag att träningsverken börjar komma smygnade så vi får se hur kaxig jag är i morgon :)
 
Nu skall jag strax göra mig iordning och dra iväg men ha en skön dag allesammans! /Jimps

1 kommentar:

  1. Tack snälla ni för att ni delar med av allt gott o vackra inbjudande bilder....
    Irene

    SvaraRadera