tisdag 19 februari 2013

Tisdag



Hej på er. Nu var det några dagar sedan jag skrev sist så jag har mycket att sammanfatta i detta inlägg. Jag har haft fullt upp med extrajobb, skidlopp osv dem senaste dagarna. Men idag är jag ledig och det är såå skönt! Har en massa smågrejer att ta tag i en ledig dag som denna men framförallt är det återhämtning som gäller efter Söndagens urladdning. Återkommer till det längre ner i inlägget men först tänkte jag dela med mig av våran Söndagsmiddag. Vi gjorde en variant på en tidigare rätt som heter Porchetta di fano, klicka här för att komma till orginalreceptet.

Det är alltså en fläskkarre som skärs upp till en 1 cm tjock skiva, fylls och rullas ihop. Sedan binder du upp den och steker i ugnen. Köttet blir mört och smakrikt! Till denna serverade vi kokt och smörslungad broccoli och bladspenat.

Porchetta di fano med ostfyllning 4 port:
  • 1 kg fläskkarre i bit
  • 1 paket bacon
  • 1 dl creme fraiche
  • 100 -150 blåmögelost
  • ½ kruka hackad persilja
  • 2 st pressade vitlöksklyftor
  • 3 st hackade schalottenlökar
  • salt & peppar
Börja med att skära upp karren 1 cm tjock, skär och rulla ut karren ända tills den är jämntjock och ligger platt på bänken. Blanda sedan creme fraiche, mögelost, persilja, vitlök, schalottenlök, salt och peppar i en skål. Bred ut blandningen på karren och toppa sedan med baconskivor. Rulla sedan ihop den som en rulltårta och bind ihop den med bindtråd. Stek på galler med dropplåt under, mitt i ugnen på 225 grader tills innertempraturen landar på 72 grader. Tar ca 90 min. Klart!

 
Igårkväll gjorde jag något så enkelt som en löksoppa med lite krispiga tillbehör till. En enkel vardagsrätt som värmer.
 
Löksoppa 4 port:
  • 2-3 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 dl vitt vin
  • 3 dl vatten
  • 1,5 hönsbuljongtärning
  • 100 g blåmögelost
  • 2 ägg
  • 3 dl grädde
  • salt & peppar
  • 2 krm vitpeppar
  • smör till stekning
Börja med att hacka lök och vitlök. Fräs dessa i en stor kastrull med smör tills löken mjuknat. Häll på vin, vatten och buljongtärningen. Låt koka i 15-30 min, ju längre desto bättre.. Smält sedan ner osten, grädden och låt koka upp. Stäng sedan av plattan och rör ner två ägg, smaka av med salt, peppar och vitpeppar. Klart!

Servera med knaperstekt bacon, riven parmesanost och ostchips som du steker i ugnen. Mums!
 
 
I morse vart det som så många gånger förr när jag är ledig, en äggröra och bacon till brunch. En bra start på dagen med mycket proteiner. Klicka här för att komma till receptet på äggröran.
 
 
Jag åkte ju Falun-Borlängeloppet i Söndags och det gick jättebra tycker jag. Det var första gången och jag viste inte riktigt hur banan och förhållandena skulle vara, det enda jag hört är att den skall vara ganska tuff. Jag ställde in mig på det värsta tänkbara och med facit i hand tyckte jag inte det var så farligt. Det är 2,5 mils åkning och det är ungefär så långt som jag brukar åka när jag är uppe i gyllbergen och åker i veckorna men då brukar jag å andra sidan inte åka med detta tempo så det var kul att testa sig lite inför kortvasan på fredag! Jag åkte loppet på 2 timmar och 20 min.
 

Jo på fredag som sagt är det dags! Då åker jag upp till Oxberg, ställer mig på startlinjen och åker till Mora tillsammans med ett gäng från jobbet. Ska bli skitkul och är supertaggad! Vi åkte ju förra året också, då var man nybörjare och helt färsk på skidorna. Man visste inte riktigt vad man gav sig in på men iår har man tagit ett stort kliv frammåt och med en rejäl vinter har man verkligen kunnat åka massor och allt känns jättebra!

Så idag ska jag bara vila upp mig och förhoppningsvis bli kvitt träningsverken, i morgon skall jag åka lite lätt tillsammans med Camilla på förmiddagen innan jobbet. På torsdag sedan skall jag jobba och fokus för övrigt blir att äta, dricka, äta, dricka massor! Sedan drar vi iväg tidigt på fredag morgon.

Ha nu en bra dag på er! /Jimps

1 kommentar:

  1. Den här fläskkarrén låter ju troligt gott! Jag sparar recept! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera