fredag 3 maj 2013

Fyllda rullader med ugnsrostade grönsaker


God morgon på er! Fredag och vi ska jobba kväll och helg, vilket ledde till en lugn och skön frukost. Äggröra fick det bli idag, smarrigt och mättande.
Jag har varit ledig i två dagar, skönt även om jag har haft fullt upp. Min kemikurs lider mot sitt slut och jag har galet mycket att göra. I söndags var jag ner till Stockholm och hade 5 stycken laborationer. Jag var väldigt nervös innan, men när man väl kom igång var det ju hur kul som helst. Nu har jag såklart massa efterjobb i form av labbrapporter, plus att jag har två prov kvar att göra, men det är bara att bita ihop och tänka på att det finns ett mål med allt det här.

Igår gjorde jag en god middag och passade på att bjuda mina föräldrar på mat, de ställer upp så mycket så om man kan ge något tillbaka känns det väldigt bra i hjärtat. Det blev fyllda rullader med ugnsrostade grönsaker. Hade mycket lövbiff så det här kommer finnas i helgens matlåda, jag klagar inte!

Fyllda rullader 4 port
  •  8 st lövbiffar
  • 6-8 st champinjoner
  • 1 st schalottenlök
  • 1 msk dijonsenap
  • 8 st oststavar
  • franska provencalekryddor (fryst)
  • 3 dl vispgrädde
  • 100 gram philadelphiaost
  • 1 msk kalvfond
  • salt
  • peppar
Börja med att hacka svampen och löken. Stek svampen, salta och peppra, lägg i löken när svampen nästan är klar. Lägg ut lövbiffen, salta och peppra. Bred på dijonsenap, lägg på en oststav, svamplökröran och toppa med lite franska kryddor. Rulla ihop och sätt i en tandpetare. Stek rulladerna runt om så de får en fin stekyta. Häll i grädde, philadephiaost och kalvfond. Smaka av med salt och peppar. Låt småputtra tills rulladerna är klara, ca 10min.


Ugnsrostade grönsaker är ju busenkelt att göra och alltid gott. Jag gjorde en rejäl kylskåpsrensning, tog det som fanns helt enkelt. På slutet slängde jag på ett gäng cocktailtomater också. Det är bara att lägga grönsaker på en bakplåtspappersklädd plåt, ringla över lite olivolja och avsluta med flingsalt. In i ugnen på 225grader tills grönsakerna är mjuka och har fått färg.


Nu är det dags att plugga inför helgens prov och sen hinner vi förhoppningsvis med en datorköp, den vi har nu har minst sagt gjort sitt. Ha en underbar fredag! / Camilla

2 kommentarer: