tisdag 4 juni 2013

Fiskpaket, rökta räkor & vitlöksaioli


Idag har jag gjort något som jag kommer tillbringa mycket tid med i sommar och som jag gjort många gånger förr. Rökning på grillen pratar jag om och det är ju minst sagt trendigt! Det är väldigt stort i USA och det som är trendigt "ower there" kommer sakta men säkert hit. Det finns ju redan rök-grillar att köpa i Sverige även om utbudet fortfarande är litet men som sagt går det helt ok att använda eran vanliga grill som rök bara den är hyffsat stor och har lock. Tänk på att grilla med indirekt samlad kolbädd eller 50/50 och tempraturen skall inte bli för hög, det reglerar du med syretillförsel eller gasolvred. 100 grader brukar jag köra och ibland något varmare vid rökning av tex räkor som inte skall ligga på så länge.

Rökta räkor på grillen:
  • Hela tinade räkor
  • metallfolie eller folieform
  • hackad eller finhackad persilja
  • hackad chili
  • Rökflis
  • ev. strimlade kvistar från tex äppelträd
Strö ut räkorna på ett folieark och vik in kanterna. Ringla sedan över hackad chili och persilja. Rök på indirekt värme på grillen under lock i 20-30 min. Använd rökflis och ev. kvistar, dem skall ligga i blöt 30-60 min innan användning. Värmen i grillen skall ligga på mellan 100 & 150 grader.


Räkorna får en härlig färg och god röksmak!

Jag ska passa på att tipsa er om en bra bok som finns hos ICA butikerna just nu, Grilla med Niklas. Superfin bok med hur många härliga grillrecept som helst och fullproppad med inspiration för er som precis som mig älskar att ta ut svängarna på grillen.

Foliepaketen innan grillning, det ska självklart vara en klick smör på också...

Jag gjorde också foliepaket med fisk som vi åt tillsammans med räkorna till middag idag, jag gjorde en snarlik variant av den rätt som Camilla lagade till förra veckan. Klicka här för att komma till receptet på Camillas variant. Vid sidan av gjorde jag en vitlöksaioli som passar perfekt att doppa räkorna i, klicka här för receptet på aiolin.

Räkorna ligger och bara väntar på att få bli rökta!


Äppelträdet fick sätta några kvistar till för att middagen skulle bli perfekt, "Pssst! säg inget till Camilla" :)


Jo sedan passar jag på att slänga med en bild på min snabbt komponerade lunch tidigare idag. En sallad bestående av isberg, olivolja, rödlök, gravad lax, brie, marinerade vitlöksklyftor och inget mer. Superfräscht och supergott!

Efter lunchen åkte ut till motionsspåret och sprang 1 mil väääldigt kuperad bana! Det gick grymt bra och jag kände mig hur pigg som helst, riktigt skön känsla när dagsformen är på topp!

Nu får det räcka för idag, ha en fin kväll allesammans. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar