måndag 16 september 2013

Baconinlindad kotlett i bit




God kväll på er! Hoppas ni har det bra, själv började jag veckan med en ledig dag. Passade bra eftersom Elsas skola hade planeringsdag idag. Elsa har haft en kompis från skolan här och jag har passat på att städa och tvätta. Alltid lika skönt när man är klar. I helgen som var blev det en tur till Uppsala, hittade en cykel på Blocket. Ja jag vet planen var att jag skulle vänta till våren, men att vänta är inte min starka sida. Så nu har jag en riktigt bra cykel, har redan varit ut på en 3-milsvända och mer blir det imorgon. Väl i Uppsala var vi in i en sportaffär för att köpa lite tillbehör till cykeln och då hittade Jimmy en cykel till vrakpris, inget att fundera på, så nu har även han en hoj. Jäklar vad vi kan träna nu!
I går kom Jimmy hem med rapsgriskotlett i bit som han fyndat på affären och idag tillagade jag den. Körde den på låg temperatur i ugnen, gjorde en vitlöksröra och baconinlindade den. Det blev väldigt saftigt och gott! Perfekt med mat som gör sig själv i ugnen! Till åt vi broccoli och brunsås.

Kotlett i ugn
  • ca 1kg kotlett i bit
  • 0,5 dl olivolja
  • 2-3 msk persilja (fryst eller färsk hackad)
  • 3 st vitlöksklyftor
  • 100 gram färskost med vitlökssmak
  • salt
  • peppar
  • 2 st paket bacon
Blanda olivolja persilja, pressade vitlök, färskost, salta och peppra. Skär små skåror i kotletten, salta och peppra. Fyll alla skåror med olivblandning och bred ut blandning över hela kotletten. Linda in i bacon. Sätt in i ugnen på 125 grader tills innertemperaturen har nått 65grader.



Såsen var en klassisk sås med schalottenlök, vitlök, steksky från kotletten, kalvfond, soja, färskost och grädde. Enkelt och gott!
Ha en trevlig kväll!  / Camilla

2 kommentarer: