tisdag 7 januari 2014

Älgpaté & lite annat smått och gott


Vi har haft i bakhuvudet en längre tid att göra en paté. Idag var det dags och det motsvarade våra förväntningar med råge. Jag misstänker också att den kommer vara ännu godare i morgon när den fått stå och dra sig längre. Vi gjorde en Älgpaté som innehåller både det ena och det andra men framförallt en väldigt god älgfärs. Till detta serverade vi stekta champinjoner och bönsallad. Bönsalladen kan man ersätta med annan sallad om man håller sig till strikt lchf. Med en femtio minuters löprunda i ryggen så kostade jag på mig lite goda bönor ;)


Älgpaté dubbel sats, ca 8 - 10 port:
  • 700 g älgfärs
  • 500 g fläskfärs
  • 500 g ungnötslever
  • 2 st gula lökar
  • 10 st champinjoner
  • 2 dl portvin
  • 3 ägg
  • 3-4 dl grädde
  • 2 st skivade vitlöksklyftor
  • 4 tsk salt
  • 2 tsk konc kalvfond
  • ½ tsk grovmalen svartpeppar
  • 3 krm vitpeppar
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 msk hackad färsk rosmarin
  • ½ tsk spiskummin
  • smör
Börja med att fräsa hackad lök i smör och ställ den åt sidan. Gör sedan samma sak med champinjonerna. Då är det dags att göra smeten till patén. Kör älgfärs, fläskfärs, lever och löken i köttkvarn med minsta munnstycket eller i matberedare så du får en slät smet. Blanda sedan ner resten av ingredienserna och glöm inte att smaka av smeten så du hittar din smak och var inte rädd för att ta bort eller lägga till andra kryddor och smaker.

Vi använde sedan en brödform som vi täkte invändigt med bakpkåtspapper där vi hällde ner smeten. Peta sedan ner några av dem stekta champinjonskivorna i paten innan du steker den i ett vattenbad i ugnen på 175 grader i 90 min. Tag sedan ut den och låt den ligga kvar i formen samtidigt som du lägger tryck på den så den pressas ihop samtidigt som den svalnar. När den svalnat så är det klart och bara att servera!


Portvin valde vi ha använda i våran paté, detta portvin med inslag av blåbär och muskot passade bra. Annars går det bra med vanligt vin eller varför inte ett par stänk whiskey eller cognac kanske..


Eftersom det har blivit glest med bloggande på sista tiden så har jag tonvis med bilder på lager som aldrig kommer ut men jag brukar försöka peta med dem i mina blogginlägg och idag är inget undantag, så här kommer lite bilder från tre stycken olika tapaskvällar från den senaste tiden.


Först ut en Räk och ost kväll där vi gjorde en enkel guacamole till. Den gör du enkelt genom att blanda färsk avocado och creme fraiche med paprika/chili smak. Kombinationen finncrisp med guacamole toppad med handskalade räkor och smulad gruyereost är magisk! Du måste testa...


Ytterligare ostar och denna gång varierade vi oss genom att byta ut räkorna mot korv. Lite goda inläggningar fick också vara med. Dagens korvtips från mig till er är den mörka korven på bilden och den är en klassiker som heter "Timmermanskorv" och finns i dem flesta delikatessdiskarna ute i butikerna. Det är en av mina absoluta favoritkorvar och har en helt egen smak med mycket rökighet.


Den tredje tapasen består inte av så många komponenter och borde då kanske inte kallas tapas men vafan.. En ugnsbakad brie toppad med agavesirap och hackade hasselnötter. Lite goda ölkorvar fick också vara med på ett hörn. Osten blir helt sjuukt god när den bakas i ugnen eller på grillen som vi brukar göra på sommaren.


Avslutningsvis en perfekt grillad hängmörad biff med bearnaisesås, ugnsrostade rotsaker och ett glas vin sitter alltid fint efter en arbetsvecka. Det är något vi brukar unna oss en Fredags eller Lördagskväll när vi verkligen ska njuta. Eftersom jag är på tipshumör så kommer nu ett sista tips.

Jag tänkte tipsa om en rotsak som många glömmer bort och det säger jag för att jag många gånger glömmt bort den och har blivit lite förälskad i den på senare tid, det är kålroten. Den är väldigt god till mycket men när vi pratar om ugnsrostade rotsaker så är den minst lika god om inte godare än sötpotatis enligt mitt tycke. Tänk bara på att den måste rostas väldigt länge i ugnen för att få bra konsistens, gärna 1,5 -2 timmar.

Nu får det räcka för idag, ha en skön kväll på er! /Jimps

1 kommentar:

  1. Vill bara säga att ni har en supertrevlig och inspirerande blogg, men det är sällan jag kommenterar! Nu var det dessutom ett tag sedan jag var inne och kollade, har slarvat med både maten och motionen denna höst. Men nytt år och nya tag, det kan bara bli bättre eller hur? Kram Anna

    SvaraRadera