onsdag 12 mars 2014

LCHF Lassagne & Ostpanerad rödspätta


Hejsan. Grillbloggen i all ära men den får ligga på is ikväll för idag har jag lagat gammal hederlig husman och igår gjorde vi en stulen husman i form av den Italienska klassikern lassagne, fast såklart med lchf touch! Två stycken mitt i veckan rätter som man inte gör ofta men som är härliga att klämma in i veckosedeln med jämna mellanrum.

Jag var på förhand lite orolig för lassagnen, att den skulle bli för lös då man byter ut pastan mot zucchini. Pastan som suger vätska mot zucchinin som släpper vätska. Den vart såklart inte lika fast som den klassiska men jag är ändå supernöjd med resultatet och den höll ihop fint!


Lassagne 6-8 port:
  • 800 g köttfärs
  • 2 st gula lökar
  • 3 - 4 st vitlöksklyftor
  • 1 paket bacon
  • 400 g krossade tomater
  • ½ dl tomatpure
  • 1 tsk kalvfond
  • 1 tsk torkad oregano
  • ½ tsk paprikapulver
  • salt & peppar
  • 100 g champinjoner
  • 3 - 4 dl grädde
  • 3 - 4 dl mjölk
  • 200 g philadelphia
  • 3 st zucchini
  • 6 - 8 dl riven ost av valfri sort, gärna smakrik
  1. Börja med att göra köttfärsfyllningen. Bryn köttfärs i panna med olivolja, lägg den sedan i en stor gryta. Bryn sedan hackad lök, vitlök och champinjoner i stekpanna med olivolja och häll sedan över i samma gryta. Hetta upp grytan med olivolja i botten. Slå på tomatkross, tomatpure, kalvfond, paprikapulver, oregano och låt sedan stå och puttra 20 - 30 min. Salta och peppra mot slutet.
  2. Gör bechamelsåsen genom att helt enkelt koka upp grädde, mjölk och philadelphia under omröring för att inte bränna fast det i kastrullen.
  3. Skiva zucchinin med mandolin, huvel eller tunnt med kniv. Salta en aning för att dra ur vätska. Riv ost till gratinering.
  4. Dax att preppa Lassagnen i stor ugnsform. Varva köttfärs-zucchini-bechamel i den ordning lager på lager tills formen är maxad. Toppa med den rivna osten och gratinera 30 min i ugnen på 200 grader. Låt stå och vila 15 min innan servering så den får sätta sig en aning. Klart!
Vi har tidigare gjort en Auberginelassagne, för receptet på den klickar du här. Sen måste jag också tipsa er om ni vill vara lite crazy att jag har gjort en snuskigt god Tonfisklassagne hur konstigt det än kan låta, våga testa för den är riktigt fin. Klicka hör för att komma till det receptet!


Idag var jag lite trött på eftermiddagen och då var det tur att jag hade en enkel och snabb anrättning att laga iordning. Inte komplicerat alls men desto godare. Jag gjorde Ostpanerad rödspätta med romsås och vinägersallad.

Ostpanerad rödspättafile 4 port:
  • 500 g rödspättafile
  • 1 dl pofiber
  • 2 dl riven ost
  • 1 msk hackad gräslök
  • 1 msk hackad persilja
  • ½ msk hackad dill
  • 2 ägg
  • salt & peppar
  • smör
Blanda pofiber, ost, gräslök, persilja och dill på en tallrik. Pensla sedan fisken med ägget och panera i blandningen. Stek sedan i panna med smör tills fileerna blir gyllenbruna.

Romsås/dressing:
  • 1 dl creme fraiche
  • ½ msk majonäs
  • ½ burk röd stenbitsrom
Blanda och inget mer!

Salladen är ingen konst att göra utan hacka isbergssallad och rödlök. Häll sedan över olivolja och en gnutta vinäger och låt dra en stund innan servering. Klart!


Ni är säkert skittrötta på alla mina korvbilder som jag ständigt lägger ut men jag kan inte hjälpa det. Jag är passionerat förtjust i mina korvar så ni får helt enkelt stå ut med den här bilden och många framtida bilder också, visst ser dem goda ut! :)

Ha en go kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar