söndag 23 mars 2014

Robust mat från Jimps & Millis LCHF


Tänkte dela med mig av ett par rätter idag som symboliserar oss väldigt mycket. En röd tråd som ofta finns med i våra älsklingsrätter är rejält kött med robusta och feta tillbehör som en god gratäng eller en fet sås, någon fin grönsak får gärna också vara med!

Först ut är en perfekt grillad biff med en smaskig gratäng fylld med broccoli och svamp. Vi serverade även en klick bearnaisesås till även om den inte är nödvändig. En sådan här rätt är aldrig fel! Köttet är det viktigaste på tallriken, det måste vara perfekt grillat för att rätten skall kännas lyckad och mitt bästa tips där är att köpa en bra köttbit i affären. Köper du ett dåligt kött och enbart tittar på prislappen så kommer du bli besviken, så enkelt är det! Det betyder inte att man enbart måste köpa det dyraste köttet utan gör ett medvetet val och har du inte erfarenheten så fråga eller testa dig fram. En bra tummregel är att satsa på Svenskt kött, redan där har du hälften vunnet.


Så här grillade jag denna köttbit för att få till den perfekt enligt mina preferenser. Jag köpte en Svensk mörad biff i bit från Scan. Jag skivar upp den själv i ca en tumm tjocka skivor (2,5 cm), salta och peppra på båda sidorna. Jag hettar sedan upp en gjutjärnsgrillpanna till max på spisen. Slå i en skvätt rapsolja och lägger sedan på köttet, max två bitar åt gången. Grilla ca 1 min, vrid sedan köttet 90 grader och låt grillas ytterligare 45 - 60 sek. Vänd sedan och gör om samma procedur igen. Mot slutet av grilltiden kan du slå på en skvätt vin om du vill ha en lite mer smakrikt kött. Tag sedan av köttet och lägg detta i ett foliepaket där det får ligga och värmeutjämna i ca 10 min innan servering. Klart!

Resultatet blir en tjock biff grillad "rare" precis som jag vill ha den, dvs rejäl grillyta med röd kärna i mitten utan att vara blodig.

För receptet på gratängen klickar du in här!


Här har vi en härlig bit fläskkarre också den grillad fast då utomhus på kolgrillen. En fläskkarreskiva är välfigt svår att få till inomhus i grillpanna eller stekpanna så det är inget jag rekommenderar. Då finns mycket annat gott man kan köra med den istället. Man måste antingen steka klart den i ugnen eller koka in den i en sås eller liknande för att den inte ska bli torr. Men grillar man den ute på grillen så kan resultatet bli magiskt och svårslaget! Nötkött som innan dock går att få till ungefär samma resultat både ute på grillen som inne på grillpannan.


Här har ni ytterligare en robust rätt som faller mig precis i smaken! Älgfärsjärpar i gräddig sås och ugnsrostad blomkål. Sjukt mycket smaker och med fläskspäcket som lyfter hela rätten!


Fläskspäcket lyfter alla färsrätter, jag brukar köpa en hel bit med fläskspäck som jag sedan pressar i köttkvarnen. Då har man späck hemma som man kan nyttja när man gör hamburgare, biffar eller andra färsrätter!


Älgfärsjärpar i gräddig sås 4 port:
  • 400 g älgfärs
  • 300 g fläskspäck
  • 1 gul lök
  • 2 ägg
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk rosmarin
  • ½ tsk spiskummin
  • ½ tsk paprikapulver
  • 1 tsk persilja
  • ½ tsk salt
  • 3 krm svartpeppar
  • 2 st schalottenlökar
  • 4 dl grädde
  • 200 g philadelphiaost
  • 2 msk kalvfond
  • 1 msk soja
  • ev. 1 msk whiskey
  • ev. 100 g gorgonzolaost
Börja med att göra färsen och rulla järparna genom att blanda älgfärs, späck, finhackad lök, finhackad vitlök, ägg, rosmarin, spiskummin, persilja, paprikapulver, salt och peppar. Bryn sedan järparna i stekpanna tills dem fått en fin yta. Tag sedan av dem och hetta upp pannan igen. Bryn hackade schalottenlökar och slå på whiskeyn om så önskas. Slå sedan i grädde, philadelphia, kalvfond, soja och ev. gorgonzola en smakrik sås och skippa den för en mildare sås. låt koka upp och lägg sedan ner järparna i såsen och låt puttra med mellan 20 - 30 min. Smaka under koktiden av såsen och servera sedan tillsammans med ugnsrostat blomkål. Klart!

För receptet på den ugnsrostade blomkålen klickar du in här!

http://jimpsgrill.blogspot.se/

Det var ungefär det som jag hade att bjuda på idag. Jag hoppas verkligen att ni fått några tips som ni kan ha med er nästa gång ni ska steka till eran biff eller blanda en supergod färs! Jag vill avslutningsvis passa på att säga att http://jimpsgrill.blogspot.se/ lever vidare och även om dem flesta kanske inte kommit igång att grilla än så kan det inte skada med lite tidig inspiration. Gå gärna in och kika på vad jag har sysslat med dem senaste dagarna och lägg en röst på vad ni använder för grill hemma i trädgården!

Ha nu en go Söndag på er allesammans! /Jimps

1 kommentar:

  1. Wow, vilket recept!
    Kom gärna med förslag på kosttillskott och träning?

    Gå in på http://resand.blogg.se och kommentera och ge tips!

    SvaraRadera