söndag 1 juni 2014

Senaste från JimpsGrill

 
God kväll gott folk. Hoppas ni haft en fin helg och idag kan man då inte klaga på vädret, inte i Dalarna iaf. Jag har haft en ledig och välbehövlig helg. Nu såhär på Söndagskvällen känns det som helgen rundats av och avslutas på bästa sätt! Jag inledde ledigheten med att gå på fest i fredags med några kollegor. Lördagen sedan tillbringades hemma med barnen, vi hade en mysig dag som såklart avslutades med en grillning. Den bästa dagen på helgen måste ändå vara idag. Vi började med att åka iväg tidigt och köpa nya sängar till barnen som börjar växa ur sina gamla. Sedan har vi staplat ved och påtat i trädgården och det finns ingen skönare känsla än när man klippt gräs, rensat rabatter, solen skiner, barnen leker och man ska till att tända grillen! Helt otroligt skön känsla faktiskt...
 
Idag gjorde jag en korvgryta på grillen men den tänkte jag presentera för er vid ett annat tillfälle. Ikväll tänkte jag berätta vad jag och barnen åt igårkväll och det går inte av för hackor det heller! Vi grillade Älgfärsburgare och till det friterade vi kålrotspommes. Jag älskar älgfärsburgare som vi gjort många gånger tidigare. Helst ska man göra färsen ihop med fläskspäck men eftersom vi inte har nått hemma så fick det bli tillsammans med fet fläskfärs istället.
 

Älgfärsburgare 4 port:
  • 400 g älgfärs
  • 400 g fläskfärs
  • 2 tsk paprikapulver
  • ½ tsk spiskummin
  • 2 tsk finhackad persilja, fryst
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • salt & peppar
  • 2 krm vitpeppar
  • prästost skivor
Blanda helt enkelt en färs på alla ingredienserna och låt stå och dra ett tag innan tillagning. Forma sedan burgare på plats direkt vid grillen och lägg dem på gallret. Grilla ca 2-3 min på direkt värme och låt sedan ligga indirekt 5-10 min beroende på värme i grillen, då med ett osttäcke på. Klart!

Servera med sallad, grillad zucchini, majs, grönsaker, friterad kålrot och en brugerdressing som enkelt görs genom att blanda en smaksatt creme fraiche på 200 g med 2 st avocados!

Den firetade kålroten går lika bra att fritera på grillen som i fritösen eller på spisen, det enda man måste tänka på är att hålla koll så oljan kommer upp i rätt temp. Jag brukar fritera på ca 180 grader. Fritera tills det du friterar flyter upp till ytan och får fin gyllenbrun färg.

Nu ska jag avsluta denna Söndag med att sjunka ner i soffan. Ha det fint! /Jimps

http://jimpsgrill.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar