tisdag 7 oktober 2014

Magisk lasagne


Nu är den äntligen gjord, lasagnen! Planerade att göra den redan förra veckan men den vart då inställd pga någonting jag inte kommer ihåg. Men inget ont som inte har nått gott med sig och idag fick vi avnjuta denna anrättning istället.

Det är få rätter som är så försvinnande goda som lasagne och det är verkligen lätt att man överäter av denna rätt. Det enda vi har ändrat på från ett klassiskt recept är såklart pastaplattorna som byts ut mot aubergine. Funkar lika bra och är lika gott, den enda skillnaden är att auberginen är nyttigare och det tar man ju ingen skada av...

Annars har jag idag varit på gymmet och kört ett riktigt långpass på 30 min löpning i uppförsbacke, följt av 25 min intervallstakning och 35 min normalstakning. Riktigt skönt och uttömmande vill jag lova. Detta gjorde jag trots att jag är en lat lchfare enligt Paolo. Sedan blir det ju lite lustigt att jag åt en lasagne efter det också. Undra vad Paolo skulle säga om det? Jo just ja, missade hans "näringsrika" pasta...


Lasagne 6 - 8 port:

  • 800 - 1000 g köttfärs
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 6 st färska champinjoner
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 msk kalvfond konc
  • ½ dl chilisås
  • 600 g krossade tomater
  • 1 msk torkad oregano
  • 1 msk finhackad persilja fryst
  • salt & peppar
  • 1 - 2 st auberginer
  • olivsolja
  • 3 dl vispgrädde
  • 300 g philadelphia
  • ½ grönsaksbuljongtärning
  • riven ost
  1. Börja med att göra köttfärsröran genom att hacka lök och vitlök. Fräs dessa i en stekpanna med olivolja i botten. Vänd ner köttfärsen direkt efter och skiva ner svampen. Låt bryna ett par minuter och slå sedan i kalvfond, tomatpuré, chilisås, krossade tomater och kryddorna, låt stå och puttra 10 - 15 min. Smaka av med salt och peppar.
  2. Gör sedan ostsåsen genom att koka upp och vispa ihop grädde, philadelphiaost och grönsaksbuljong. 
  3. Skiva sedan upp auberginen i 0,5 cm tjocka skivor och fräs dessa i panna med olja tills dem fått fin yta och släppt vätska så det slutar ryka. Låt torka på hushållspapper. 
  4. Tag sedan fram en lagom stor form och varva köttfärsblandningen, riven ost och aubergineplattorna tills formen nästan är fylld. Avsluta med att hälla över ostsåsen och toppa även med riven ost. Gratinera 30 min mitt i ugnen på 200 grader. Låt vila 15 min innan servering. Klart! 

Klicka på bilden för att komma till inlägget med detta recept på jimpsgrill.blogspot.com
Jag måste också tipsa er som inte varit inne på grillbloggen om receptet på våra kycklingbiffar! Dem går såklart lika bra att laga i pannan som på grillen. Så klicka in om ni blir sugna på denna...

Ha nu en go kväll! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar