torsdag 4 december 2014

Korvgryta med kidneybönor


God kväll gott folk. Nu ligger jag en hel del efter med mina presentationer av våran enkla men goda matlagning. Jag ska försöka steppa upp och beta av alla matbilder som ligger i kameran och väntar på att få komma ut på bloggen. Även om jag inte hinner uppdatera så ofta som jag vill alla gånger så ser jag att trafiken på bloggen håller i sig och det är skitkul och tack för att just du tittar in! :)

Jag har faktiskt många fina rätter att bjuda er på framöver, både grymma vardagsrätter samt en del riktigt bra kötträtter som vi avnjutit här hemma! Så håll utkik här inne framöver...

Vad händer annars då? Jo det är fullt upp på jobbet som det ska vara i handeln i juletid, försöker träna så mycket jag hinner, lagar massa god mat och all övrig tid tillbringar tillsammans med min underbara fru och mina två ibland bråkiga men underbara barn! Full fart och jag älskar det.

Det enda som fattas nu är bara att snön ska falla. Jag känner att jag skulle behöva den energin som snön inbringar i form av ljus, vinterkänsla och härliga skidturer.


Maten jag tänkte dela med mig av idag är en korvgryta med kidneybönor i. Det är en liberal lchf-rätt men vill du hålla den mer strikt så kan du enkelt byta ut bönorna mot tex kålrot.

Korvgryta med kidneybönor 4 port:
  • 4 - 6 st kryddkorvar av valfri sort, tex chorizo
  • 1 burk kidneybönor
  • ½ zucchini
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 dl rött vin
  • 400 g krossade tomater
  • 1 msk konc kalvfond
  • 1 tsk konc oxfond
  • 1 paket bacon
  • 1 msk tomatpuré
  • salt & peppar
  • rapsolja
  • creme fraiche
Börja med att hacka lök och vitlök. Fräs dessa i en stor gryta med rapsolja i botten. Skiva upp korven grovt och tärna zucchinin samt bacon, fräs dessa tillsammans med löken tills dem får lite färg. Slå sedan på rödvin och låt fräsa till och slå sedan på tomatkross, tomatpuré och fond. Låt stå och puttra/reducera 5 - 10 min och slå sedan i bönorna. Låt stå och puttra ytterligare 10 - 15 min och smaka mot slutet upp grytan med salt, peppar och eventuellt ytterligare kryddor om du önskar.

Servera gärna tillsammans med en klick creme fraiche vilket höjer smakupplevelsen!

Tycker ni att vi uppdaterar allt för sällan så säger jag som så många gånger tidigare, följ oss på sociala medierna för mer jimps och mer millis! Ha det fint. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar