torsdag 11 december 2014

Revbensspjäll med murkelsås


Igår gjorde jag förkokta och ugnsgrillade revbensspjäll, då är det tjocka revbensspjäll jag pratar om och inte spareribs som är tunnare. Jag brukar oftast grilla dessa ute på grillen eller i ugnen på låg temp under lång tid. Denna gången förkokade jag köttet och grillade sedan av det i ugnen vilket är en annan metod. Båda är bra men jag tycker definitivt att den enbart grillade är bäst om man har tiden till det. Men det är såklart en smaksak och både tekikerna är bra!

Nästa gång du vill äta gott fläsk så hoppa förbi filéer och andra fina detaljer och gå på revben, fläsklägg eller andra liknande detaljer som innehåller mycket fett vilket ger underbar smak till köttet. Våga prova att koka köttet, det är stenålders men faktiskt inte så dumt. Annars så ska ju fläsk grillas och det går utmärkt att göra i ugnen om du inte har tillgång till grill, för kom ihåg att en grill är en ugn vid indirekt grillning... Nu är det ju snart jul också och då ska ju revbenen stå där på julbordet!

Jag åt detta tillsammans med coleslaw vilket är en svårslagen kombination såklart. Sedan gjorde jag en murkelsås vilket är en alldeles underbar sås som passar utmärkt till fläskkött. Jag både öste köttet med såsen under grillningen i ugnen samt serverade den till köttet vid servering.


Murkelsås:
  • 1 konserv murklor
  • 2 st schalottenlökar
  • ½ burk grönpeppar i lag
  • ½ msk whiskey
  •  1 msk kalvfond konc.
  • 5 dl vispgrädde
  • 100 g philadelphiaost
  •  salt & peppar
Skölj murklorna och hacka sedan dessa fint. Finhacka även  schalottenlöken och fräs dessa i smör. Slå sedan på grönpeppar och whiskey, låt fräsa till en aning innan du även slår på fond, grädde och philladelphiaost. Låt sedan stå och puttra samt reducera 20 - 25 min. Smaka av med salt och peppar mot slutet.

Revbensspjäll 4 port:
  • 1 kg tjocka revbensspjäll
  • 1 köttbuljongtärning
  • 8 pepparkorn
  • 1 gul lök
  • 1 tsk salt
  • 1 burk öl
  • vatten
  • chilisås
  • salt och peppar
  • murkelsås
  1.  Börja med att koka köttet i öl, vatten, peppar, salt, lök och buljongtärning i 30 min. Häll sedan av vattnet och lägg köttet på grillgallret i ugnen med en dropplåt under. Ugnen ställer du på 175 grader och du grillar den ca 60 - 90 min.
  2. Salta och peppra köttet en aning och pensla med chilisås. Under grillningen sedan så öser du köttet med murkelsåsen.
  3. Låt köttet vila efter grillningen och skiva sedan upp det och njut.
Servera gärna detta tillsammans med en god coleslaw som du såklart gör själv, för ett gott coleslawrecept klickar du här. 


Jag älskar som ni kanske märkt eller redan vet Revbensspjäll och har gjort det många gånger i olika former! Klicka gärna in på några av mina gamla recept nedan om du är ytterligare sugen på inspiration...

http://jimpsgrill.blogspot.se/2014/05/tjocka-revben-grillade-indirekt.html
http://jimpslchf.blogspot.se/2013/01/ja-da-var-det-fredag-och-veckan-har.html
http://jimpslchf.blogspot.se/2012/01/lchf-revbensspjall.html
http://jimpslchf.blogspot.se/2014/02/grillat-fast-inomhus.html
http://jimpslchf.blogspot.se/2012/04/grillade-revbensspjall-vaniljpannacotta.html

Det var allt jag hade att bjuda på idag och jag avslutar med orden att våga ta ut svängarna i ditt fläskätande! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar