onsdag 22 april 2015

Crockpot och lite småprat


Som utlovat så kommer jag dela med mig av vårat senaste crocpot-kok. Jag är ännu ingen fullfjädrad crocpot-kock men jag provar mig fram och det finns också massor av bra recept på crocpot.se samt acreto.se som jag brukar få inspiration ifrån. Så jag gör som jag brukar och kör vidare enligt ordspråket "learning by doing".

Annars så ligger ju som ni alla vet mitt stora fokus just nu kring grillning men min tanke är också att jag ska kunna skapa recept som görs både med crocpoten och grillen, enligt reversemetoden. Mer än så tänker jag inte berätta just nu men jag har en del funderingar :)

Apropå funderingar så kan jag berätta att jag går och tänker på mat hela tiden, inte för att jag är hungrig eller sugen utan för att jag gillar utmaningen i lagningen. Det tycker jag är en stor del i charmen med grill/bbq och så även crocpot. Det är matlagningstekniker som görs med precision och gärna under lång tid för tillaga maten på bästa sätt. Jag har just nu en handfull rätter i min skalle som jag aldrig gjort och ligger i "pipelinen", allteftersom mat lagas så sollas vissa bort men framförallt tillkommer nya av alla infuenser i dagens internetsamhälle...

Så i sommar är det på JimpsGrill det händer. Det börjar varvas upp med fler och fler inlägg redan nu men ju varmare och skönare det blir ute ju fler timmar kommer jag såklart att tillbringa tillsammans med grillarna. Lchf och grillning är ju också som handen i handsken, det finns ingen bättre kombo! Jag älskar att grilla och vill få fler och fler att finna glädjen i att laga mat utomhus i alla former, det är anledningen till att jag drog igång grillbloggen... Det är ju just kombinationen matlagning, levande eld och friluft som är det vinnande konceptet för mig. Så låt kreativiteten flöda i sommar och häng med mig på grillbloggen så lovar jag att ni kommer bli grymmast i kvarteret i sommar :)


Tillbaka till dagens crockpotgryta så finner ni receptet här...

Crockpot kyckling 4 port:
  • 800 - 1000 g kycklingfileér
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 morot
  • 2 selleristjälkar
  • 5 dl hönsbuljong
  • 500 g krossade tomater
  • 150 g gorgonzolaost
  • 2 msk finhackade medelhavskryddmix fryst
  • salt & peppar
Hacka ner lök och grönsaker i önskat stora bitar, lägg ner kycklingen och slå sedan på resten av ingredienserna. Kör igång crocpoten på låg temp och låt den gå mellan 6 - 8 tim. Sila av överflödig vätska och lägg upp på uppläggningsfat vid servering.

Som tillbehör så smörstekte jag blomkål. Jag åt även rätten dagen efter tillsammans med lite gamla wokrester och en snabbt ihopvispad kall sås där jag smaksatte creme fraiche med fransk senap och en aning worcherstersås samt citonsaft.

 En sista grej bara. Jag och Camilla brukar skoja gott om att vi kanske ska vispa ihop en påssås, ja ni vet en sån pulverpåse som man blandar ut med vatten och vips så har man en helt vanlig sås...typ. Jag vet att jag köpte sånna när jag flyttade hemifrån för många herrans år sedan och tillagade mestadels hel eller halvfabrikat hemma i min lilla etta. Nu vill jag inte klanka ner på er som gillar dessa såser, eller jo det kanske jag vill :) Nej men min poäng är att det är inte svårt att göra en egen god sås och det går många gånger lika fort eller tom fortare att vispa ihop en sås än en pulversås.

Tänk såhär. Om jag gör en egen sås så vet jag exakt vad jag stoppar i mig, det vet jag inte om jag vispar ihop en pulversås innehållande diverse tillsattser som är svåra att tyda. Du utvecklas också som matlagare för antingen går du på ett recept där du helt enkelt gör en sås efter receptet och vidareutvecklas den vägen eller så kanske du känner efter vad som skulle passa till just den rätten du ska tillaga och vågar prova dig fram, all matlagning är bra och ger mer än vad man tror. Man lär sig hela tiden både om sig själv och om livsmedlen, det är nyttigt! Mat är livet och att låta sitt liv ligga i händerna på en livsmedelsindutri som inte alla gånger vill dig väl är inte livskvalitet för mig... Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar