måndag 12 september 2016

Kräftsoppa


Soppa är inte det enklaste att sälja in till familjen alla gånger, det är säkert många som känner igen detta. Men jag älskar soppa och mer eller mindre tvingar familjen att ibland gilla läget men när det väl är uppdukat så är det ingen som klagar. Man äter ju soppa allt för sällan men det är ju gott! Det viktigaste också när man ska äta soppa är ju såklart att man gör den själv från grunden med en god bas eller buljong i botten. Sedan är smaken som bakom hur lös, fast, fet eller smakrik man vill ha den men basen är A och O... 

Vi går ju nu ur kräfttiderna som varit under sensommaren och dundrar in i hösten på allvar. Just därför passar det ju alldeles utmärkt att koka ihop en god kräftsoppa, kanske på ett kvarglömt kräftpaket i frysen eller rester från en sen kräftskiva. 

Apropå rester från kräftskivan så är ju just rester en perfekt grund till att göra soppor på eller kanske snarare överblivna råvaror kanske man ska säga. Det krävs ju väldigt lite av protein som tex kött, fisk, skaldjur osv för att göra en soppa till en hel familj eftersom man kokar upp det med massa vätska och andra tillbehör. Annars är ju soppan den perfekta rätten för folk som vill äta mer vegetariskt men har svårt att hitta på vegetariska rätter. Soppa går att göra på vilka rotsaker eller grönsaker som helst tillsammans med en god grönsaksbuljong, grädde och kryddning. Viktigt också att tänka på som jag kan tipsa om är att inte glömma bort syran. Jag tror att många missar det och så även jag tidigare. Försök att alltid få med syra i maten och i detta fallet använder jag vitt vin som reducerat bidrar till både syra och sötma. Annars kan man i efterhand använda lite vinäger, citron eller liknande för att få en aning syra i matlagningen, även tomat är en bra syra/sötma smaksättare. Nog ordbajsat, nu går vi till receptet... 


Kräftsoppa 6 port:

  • 1 kg frysta, färdigkokta kräftor
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • olivolja alt rapsolja
  • 4 dl vitt vin
  • 4 msk tomatpuré
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 1 msk hummerfond konc
  • 6 dl vatten
  • 150 g philadelphia
  • 100 g ädelost
  • 3 - 4 dl vispgrädde
  • hackad dill
  • salt & peppar
  • 1 - 2 krm cayennpeppar 
  1. Börja med att skala kräftstjärtarna och lägg dem i en skål, dessa sparas till garnering. Krossa nu kräftorna med en köttklubba eller liknande en aning. 
  2. Hetta nu upp en stor kastrull med olja i botten. Fräs nu hackad lök och vitlök tills löken mjuknat. Slå nu i dem lätt krossade kräftorna och tomatpurén, låt fräsa till en stund innan du slår på vinet, buljongtärningen och fonden. Låt nu stå och småkoka ca 10 min och låt vinet reducera en aning. Slå sedan på vatten och låt koka vidare 10 - 15 min.
  3. Tag av kastrullen och sila av skyn med en fin sil så att du får en slät bas. Hetta nu upp den avsilade sopp-basen igen och smula ner ädelost och philadelphia. Låt småputtra samtidigt som du tillsätter grädde, salt, peppar, cayennpeppar och dill till du hittar en god och bra balans. Tag lite i taget och var framförallt försiktig med cayennpepparn som är väldigt stark. 
  4. Sist men inte minst så plockar du fram kräftstjärtarna som du tidigare skalat och grovhackar dem för att ringla dem ner i soppan. Klart att servera! 



En soppa kan ju vara vacker eller rustik, den blir sällan otrevlig. Ibland också kanske både vacker och rustik men denna får väl klassas som den rustika sorten. Den enda soppan som motsäger min tes är väl kanske ärtsoppan :) Soppa kan ju ätas både som förrätt eller varmrätt, gärna med något krispigt eller tuggigt till som tex bröd, ost med kex eller så. Inte alltid lätt för en lchfare men det finns alternativ som man bakar själv såklart. Annars har jag ett tips som kan vara trevligt och det är att skiva upp rå morot i stavar och doppa i soppan eller någon annan krispig grönsak för den delen. Det är ju som sagt gott att få tugga på något och inte bara äta soppa.

Det var det lille jag hade att dela med mig av idag. Jag hoppas att jag fått någon sugen på att koka en soppa i veckan kanske? Testa denna goda kräftsoppa om du har tillgång till kräfor eller varför inte improvisera en god vegetarisk soppa som är bra för både magen, välbefinandet och miljön! Ha det fint allesammans. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar