tisdag 29 november 2011

Getostfylld fläskfilé i ugn

Kvällens middag blev riktigt god. En nyhet här hemma är grönkål, kan inte komma på att jag har ätit det innan. Det var väldigt gott, passade perfekt till köttet. Gräddstuvad grönkål är bokat på årets julbord. Till kålen åt vi ugnsstekt fläskfilé fylld med getoströra. Här kan man ta vilken ost man vill, ädelost, färkost eller fetaost.

Getostfylld fläskfilé i ugn


  • 1 st fläskfilé ca 500g

  • salt

  • peppar

  • paprikapulver

  • 125 g getost

  • 5 st soltorkade tomater

  • 8 st basilkablad

Börja med att blanda ihop oströran. Mosa getosten med en gaffel och lägg i en skål, finhacka tomaterna och basilikan och ha i 1krm nymald svartpeppar och blanda ihop. Skär en skåra längs med fläskfilén och fyll med oströran. Bind med steksnöre. Krydda med paprikapulver, salt och peppar. Stek filéen runt om så den får fin stekyta. Lägg i en ugnssäker form, stick i en stektermometer, sätt in i ugnen på 150 grader tills köttet nått 68-70grader. Ta ut och låt vila ca 5-10min innan du skär i det.




Getoströra



Gräddstuvad grönkål 4port


  • 300 gram grönkål

  • 1 grönsaksbuljongtärning

  • 2 dl vispgrädde

  • salt

  • peppar

Börja med att hacka grönkål, (själv hittade jag bara färdighackad). Koka upp vatten och en buljongtärning, lägg i kålen och koka i 5min. Häll av vattnet i ett durkslag, fräs grönkål i en stekpanna i några minuter. Häll på grädde, smaka av med salt och peppar, låt koka i ca 10min tills kålen är helt mjuka och stuvningen är härligt krämig.


Ha en skön kväll! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar