lördag 12 november 2011

Parmesankorg med skagenröra

Kvällens middag blev riktigt smarrig. Jag har alltid varit väldigt svag för toast skagen och det här en variant på det, en mycket bättre variant, utan bröd. Fick inspiration imorse när jag satt och kikade i boken "Halv åtta hos mig", sen gjorde jag om receptet så det skulle passa våra smaklökar. Vi gjorde dessutom ugnsgratinerade musslor. Jimmy gjorde lagade det förut när jag var ute på galej, så idag fick jag också smaka på dessa havets läckerheter. Mumsigt!

Parmensankorg med skagenröra och kallrökt lax (2port)




  • 2 dl creme fraiche


  • 2 msk majonäs


  • ½ röd lök


  • 4 tsk ishavsrom


  • 2 msk hackad dill


  • 1 krm cayennepeppar


  • 2 tsk citronsaft


  • 300 g oskalde räkor






  • 2 dl riven parmesan


  • 100 g tunnskivad kallrökt lax


  • isbergssallad


  • 2 tsk svart/röd stenbitsrom


Skala räkorna och grovhacka, spar några till dekoration. Blanda creme fraiche och majonäs, ta gärna mer majonäs än vad som står i receptet om du vill att det ska smaka mer majonäs. Finhacka röd lök och blanda i tillsammans med, ishavsrom, dill, cayennepeppar och citronsaft.



Riv parmesan, hetta upp en teflonstekpanna till medeltemperatur. Ha i 1 dl riven ost och forma till en rund kaka, låt den steka till den blivit gyllenbrun, dra av stekpappan från värmen och låt kakan stelna lite så den går att ta upp. Ta upp den och lägg den på en upp och ner vänd kopp eller ett glas och tryck till kanterna så formas som en korg, låt det kallna helt så den stelnar ordentligt. Gör likadant med nästa korg.



Strimla lite isbergssallad och lägg i botten på korgen, skär laxen i bitar och ha i korgen på salladen. Fyll på med skagenröran, dekorera med stenbitsrom, räkor, lax och dill.







Ugnsgratinerade musslor



Nu är det dags för soffmys och film, ha en trevlig lördagkväll!

2 kommentarer: