onsdag 14 december 2011

Fylld och helstekt kyckling

Idag när vi var och handlade fick vi syn på hel färsk kyckling och då började vi spåna idéer direkt och utav det blev det en fylld och helstekt kyckling och till det kronärtskocka med vitlökssmör. Kycklingen kan man ju fylla med vad man vill, det som man tycker verkar gott. Vi gjorde en rub också, en kryddblandning som vi gnuggade in kyckligen med och här kan man ju också variera i all oändlighet. Jag brukar lukta på kryddorna och så känner jag vad som passar ihop och vad som passar på det man ska göra oavsett om det är kyckligen, fläskkött eller nötkött. Idag blev det en blandning av curry och kanel, det är ju ändå snart jul, och lite andra kryddor.

Fylld och helstekt kyckling

Fyllning




  • 2 rödlökar


  • 5 champinjoner


  • 2 vitlöksklyftor


  • 1 röd chili


  • 1dl chilisås


  • salt


  • peppar


Hacka rödlök, vitlök och champinjoner i större bitar. Hacka chilin. Lägg i en bunke och blanda ihop med chilisåsen, salta och peppra. Fyll kycklingen med blandningen.



Rub





  • 1 msk curry


  • 2 tsk kanel


  • 2 krm paprikapulver


  • 2 krm chilipulver


  • 2krm vitlökspulver


  • salt


  • peppar


Blanda ihop kryddorna. Skär små snitt i kycklingens skinn så kryddorna kommer innanför skinnet också. Gnugga hela kycklingen med rubben. Sätt ugnen på 175grader, lägg kyckligen på ugnsgallret, sätt in i ugnen och sätt en långpanna under som det kan droppa ner på. Att få kycklingen klart tar ca 60min, sätt klockan på 30min och vänd kyckligen och pensla med smält smör, sätt i en termometer och vid 80 grader är kycklingen klar.



Kokt kronärtskocka 2port





  • 2 st kronärtskocka


  • 1 st citron


  • 2 tsk salt


  • vatten


Täck kronärtskockorna med vatten, pressa i saften från en citron och ha i salt- Koka upp och låt småkoka i ca 30 min, när bladen lossnar är det klart. Ta bort små bladen i mitten så det bli som en skål, fyll med skirat smör, vitlökssmör eller nån creme fraiche-blandning att dippa i.




Nu är Jimmy och spelar innebandy och jag ska nog ta och kolla lite på tv. Är ledig imorgon också, men då ska jag ta tag i lite måsten, rasten är över, men ibland är det skönt att ta dagar då man bara struntar i alla måsten. Ha en skön kväll! / Camilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar