onsdag 21 december 2011

Kyckling med paprika och svamp

Dagens lunch blev lite ihopkok av det som fanns i kyl och frys. Kyckling med paprika och svamp. Jag åt det som det var, hade inte nån ytterligare grönsak till, tyckte det räckte med det som var i. Om man vill ha något till så funkar det alltid med broccoli, sparris eller det man tycker om. Många säger att de tycker det verkar svårt med LCHF, men det är ju jätte lätt. Det här en sån rätt som jag brukade jag göra förut, fast med matlagningsgrädde och ris till. Tänk alltid det fetaste alternativet som finns, byt ut matlagningsgrädde mot vispgrädde och byt ut riset mot grönsaker, svårare än så behöver det inte vara. Det är bara att äta det man åt innan men tänk mer fett och mindre kolhydrater och inget socker, så är man på banan.

Kyckling med paprika och svamp 4 port


  • 4 kycklingfiléer

  • 1 rödlök

  • 1 paprika

  • 6 champinjoner

  • 1 vitlöksklyfta

  • 0.5-1 röd chili

  • 4 dl vispgrädde

  • 1 hönsbuljongtärning

  • 2 krm paprikpulver

  • salt

  • peppar

Skär kycklingen i bitar, hacka löken, paprikan och chilin, ta bort kärnorna om du inte vill ha så starkt. Skiva svampen. Stek kycklingen i smör och krydda med paprikapulver, salt och peppar. Ha i lök, paprika, svamp, chili och pressad vitlök. Smula ner en buljongtärning och häll på grädden, låt småputtra i 5-10min. Smaka om det behövs nån mer krydda.


Idag är jag ledig och har varit och handlat dom sista julklapparna och julmaten. Sen har jag och dottern varit och fikat och handlat nya målarblock, härligt med lite tjejtid. Nu målas det för fullt och snart ska vi slå in lite klappar. Ha en bra onsdag ! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar