onsdag 21 december 2011

LCHF varma mackor

Nu på kvällningen var jag inte speciellt hungrig så jag bestämde mig för att testa att göra en varm macka. Jag utgick från recepetet på sesambrödet. Jimmy har fått tips från en på jobbet om att ha pumpakärnor i brödet, det tyckte jag lät jätte gott och jag har ju varit sugen på att ha solrosfrön, så jag tog 1dl pumpakärnor och 1dl solrosfrön. Brödet blev jätte gott. Om man vill ha ett bröd med väldigt lite kolhydrater så kan jag rekommendera skalade sesamfrön bara eller sesamfrön och linfrö istället. På mina varma mackor hade jag smör, sen ett lager med ost och sen ett med skinka och sen ett med ost. Mumsigt var bara förnamnet!

LCHF Varma mackor 6st


  • 1 dl pumpakärnor (alt nr 2, 1dl sesamfrön) (alt nr 3, 1dl sesamfrön)

  • 1 dl solrosfrön (alt nr 2, 1dl sesamfrön) (alt nr 3, 1 dl linfrön)

  • 1 msk fiberhusk

  • 1 tsk bakpulver

  • 3 ägg

  • 2 dl riven ost

Blanda fröna i en bunke med fiberhusk och bakpulver. Ha i äggen och den rivna osten och blanda ordentligt. Låt stå och svälla medans ugnen blir varm. Bred ut smeten på en bakpappersklädd plåt, ca 30x30cm. Grädda mitt ugnen på 225grader i 8min. Skär brödet så det passar i smörgåsgrillen. Bred smör på brödet och ha på det du vill ha, t ex ost och skinka. Lägg i brödet i smörgåsgrillen och ta ur det när det fått fin färg och osten har smält.



Några paket har blivit inslagna, resten får jag fortsätta med när barnen sover. Ha en bra kväll! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Herregud vad gott detta var! Tack för en bra blogg med massa goda recept!

    SvaraRadera