onsdag 28 december 2011

LCHF Kålpudding

Det här är nog den mest otippade maträtt jag har lagat. Jag har aldrig varit något stort fan av svensk husmanskost och kålpudding har legat 1:a länge på min topp otäckaste maträtter länge. Men man ändrar ju smak har jag märkt och anledningen till att jag inte har gillat kålpudding har nog varit sirapen, har alltid haft svårt för söta saker i mat. Min kålpudding blev betydling lösare än vad jag minns kålpudding och det gillar jag. Smaksatte köttfärsen med fond, soya och fransk senap, just fransk senap gillar jag mycket. Fransk senap från Slotts innehåller inget socker, mycket bra! Blev väldigt positivt överraskad och det här kommer jag att laga igen.

LCHF Kålpudding


  • ½ vitkålshuvud, ca 800-1000g

  • 500 g köttfärs

  • 2 gula lökar

  • 1 msk fransk senap

  • 1 msk soya

  • 2 msk kalvfond

  • 4 dl vispgrädde

  • salt

  • peppar

Strimla vitkål och fräs i en stekpanna tills den har fått lite färg. Skiva lök och stek tillsammans med köttfärs, salta och peppra. Ha i senap, soya, fond och grädde. Låt småputtra ca 5min. Smaka av om det behövs kryddas mer. Blanda vitkål och köttfärs i en ugnssäker form. Sätt in i ugnen på 200grader i ca 25-30min.



Idag skulle jag ju handla mat till nyår, men istället fick jag åka hem till en sjuk dotter. Usch vad jobbigt det är när dom är sjuka, man önskade att man kunde ta över deras sjukdom. Hon har feber, snorar och hostar. Nu ligger hon och sover så sött, hoppas att det är bättre imorgon. Imorgon är jag ledig och då ska jag göra ett nytt försök med handligen, mina föräldrar ska vara barnvakt en stund. Ser framemot nyårsmaten, kommer att bli mycket gott. Oxfilé och hummer står på inköpslistan, kan ju aldrig bli fel!
Ha en bra kväll! / Camilla


2 kommentarer:

  1. vad är det för soya ni använder?
    Är det kinesisk eller bara "vanlig soya" (sockerkulör?)
    Sett i flera recept, men vet inte vilken sort...
    En bild på den vore toppen!
    Ha en bra dag :)
    Tack på förhand från ett grått Östersund.
    / Bodil :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bodil! Vi använder Mr chengs Mushroom soy för det mesta, http://www.recepten.se/bilder/info/70/main/soja.jpg, innehåller visserligen socker, så är man väldigt känslig kan man satsa på en japansk soja istället, finns från Blue dragon och den är utan socker. Ha det så bra! / Camilla

      Radera