onsdag 28 december 2011

lchf omelett

En lchf klassiker vart det till lunch idag. Omelett! snabbt gjort, gott och sjukt mättande. Kanonmat om du har problem med hungern. En rejäl omelett står man sig riktigt länge på. Man kan dessutom variera den i evigheter, idag fyllde jag den med champinjoner, rödlök och lufttorkad skinka. Jag måste säga att det var den godaste omeletten jag gjort! Hade dessutom riven ost i själva smeten, har ju ingen dött av :) Man kan såklart äta den som den är bara men jag hade lite grönkål kvar i kylen, så de vart ett perfekt tillbehör.

Omelett 2 port:


  • 4 st ägg

  • 2 dl grädde

  • 1 dl riven ost

  • ½ st liten rödlök

  • 2 st skivor lufttorkad skinka

  • 3 st färska champinjoner

  • salt och peppar

  • smör att steka i

Börja med att mixa ihop ägg, grädde och den rivna osten. Salta, peppra och låt sedan stå medans du hackar och steker rödlök, skinka och svampen i en stekpanna med smör. Vrid ner plattan något och häll över mixen. Låt stå och puttra tills den fått lagom färg på undersidan. Då var det dags att vända omeletten, ett kritiskt läge! men det enklaste är att använda en extra stekpanna och helt enkelt vända över den. Låt den få lite färg på nästa sida också. Klart!


Idag vankas det kvällsjobb för mig efter 3 st sköna lediga dagar! Hade kunna tänka mig att vara ledig ett par dagar till men de e inte så dumt att jobba heller.


Ha en bra dag! /Jimmy











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar