onsdag 15 februari 2012

Snabb kycklinggryta


Vi håller på med en frystömning just nu, vi försöker att utgå från det vi har hemma i kyl och frys när vi ska laga mat. Jag är väldigt bra på att köpa hem mat och fylla i frysen, men inte lika bra på att ta grejer ur frysen, så lite då och då måste vi köra en frystömning. Jimmy är alltid grymt bra på att koka soppa på en spik, han får alltid ihop det på något sätt. Klockan var rätt mycket när vi kom hem från Jimmys syster så det fick bli en snabb kycklinggryta, super god blev den. Kan varieras med grönsaker som du har hemma, vi hade broccoli, paprika och lök i, men det går bra med vilka grönsaker du vill.



Snabb kycklinggryta 4 port


  • 3-4 kycklingfiléer

  • 2 rödlökar

  • 2 paprikor

  • 1 bukett broccoli

  • 1,5 dl philadelphiaost

  • 1,5 dl vispgrädde

  • 1,5 dl creme fraiche

  • 1,5 dl grönsaksbuljong

  • 1 msk soja

  • 0,5 tsk curry

  • 1 tsk paprikapulver

  • 2 krm gurkmeja

  • salt

  • peppar

Strimla kyckling och stek, krydda med salt och peppar. Skär lökarna i fyra delar, strimla paprika, dela broccolin i mindre buketter, fräs ihop med kycklingen, krydda med curry, paprikapulver, gurkmeja, salt och peppar. Blanda sen i philadelphia, grädde, creme fraiche, grönsaksbuljong och soja. Smaka av om det behövs kryddas mer, låt sen småputtra i ca 5min.


Vi är i stort behov av nya kökmöbler, har tröttnat på våra för länge sen. Vi behöver dessutom större bord och fler stolar, så nu ska jag surfa runt och kika om jag hittar något. Sen ska sätta mig i min favoritfotölj och läsa tidningar, idag hoppar jag över tv:n. Tystnad är så underskattat, älskar när det är tyst och skönt. Jimmy är och spelar innebandymatch, hoppas att det går lika bra som sist! Ha en skön kväll! / Camilla

9 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut .. blev kyckling här med idag!

    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var supergott! Perfekt att ha i matlådan imorgon :) Kyckling är aldrig fel. Ha det bra!

      Radera
  2. Vilken härlig gryta. Jag borde bli bättre på att tömma frysen. Det är lätt att köpa på sig, men sen glömmer jag liksom bort att det finns i frysen. Ska kanske göra en inventering och se vad jag har. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är expert på att fylla frysen, men dålig på att tömma. Det går till Jimmy säger stopp :) då kör vi en tömning. Det är ju sjukt vad mycket mat man har i frysen som man inte har koll på. Ha det gott!

      Radera
  3. Hejsan! Gillar eran blogg skarpt! :) försöker ni äta mycket gurkmeja, kanel eller ingefära? Det är ju himla bra kryddor men vet inte hur jag ska få i mig dom varje dag. I te? Eller det kanske smakar illa. Mvh Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kim! Tack så mycket! Det är jätte bra kryddor, men inget vi äter varje dag, bara när det passar. Ha det bra!

      Radera
  4. 1,5 dl philadelphiaost är väl mer än ett paket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar köpa storpack med Philadelphiaost på 300 g. Jag tog ca 200 g av den. mvh jimmy

      Radera
  5. Ni kanske inte äter det dagligen? Mvh Kim

    SvaraRadera